Visa fullständig version : Vill jämföra löner och annställningsvilkor.
magnus.jenssen
2003-03-10, 18:36
Hej, Vi är en grupp pa som gärna skulle vilja veta hur andra pa i resten av landet ligger till i löner och förmåner. Vi har 91,75:- / tim vilket från 1 April stiger till 94,96:-/ tim.
Vår kvälls ob är 16:-/ tim, natt ob 32:-/ tim, helg ob 39:- tim och storhelg 78:-/ tim.
Förutom detta har vi 1000:- per år att utnyttja till träningskort på gym el dyl.
Vi har även massage 11 ggr per år i ett led av personalvård.
Hur ligger det till hos övriga assistenter skulle vi i vår grupp vilja veta?
Vi styr själva vår utbildning som är förlagd på minst 2 sammanhängande dagar per år,
samt endagars utbildning och planerings dagar vid behov.
skriv gärna och berätta...
[Redigerat den 10/3/2003 av magnus.jenssen]
hej
Är det inklusive semesterersättning?
Johan (brukare och arbetsgivare)
Arvidsson
2003-03-11, 14:45
Jag är anställd av Stockholms stad som personlig assistent.
Min anställningsform är en tillsvidareanställning. En form av fast anställning alltså.
Vårat normala heltidsmått för dag och kvällspersonal är 37 timmar i veckan.
Min grundlön per månad ligger för närvarande på 15 550 kr/mån.
Eftersom mitt heltidsmått är 37 timmar i veckan så delar jag min månadslön med koefficienten 165 för att räkna ut vad jag tjänar per timme. Det blir då 94 kronor i timmen som jag har i timlön.
Om jag ska vara riktigt ärlig såär inte mitt heltidsmått 37 timmar iveckan, utan 36.33 eftersom jag arbetar en del nattpass också. Där av följer att min koefficient är något lägre än 165 och följaktligen genererar det en något högre timlön. Men, för enkelheten skull valde jag koefficienten 165.
Jag jobbar i genomsnitt 34,75 timmar per vecka och det innebär i runda slängar att jag plockar ut 11 500 kronor i lön, efter skatt och fackföreningsavgift. Då är även OB-tillägget inräknat.
Vi erbjuds ett ganska så rabatterat träningskort på Stockholms simhallar. Tror att det för oss kostar 1500 kr och det är ett helårskort.
Några utbildningar erbjuds vi däremot nästan aldrig att gå på. Jag har jobbat i ca 3 år där och jag har väl sammanlagt gått på en heldagsutbildning i ergonomi under den tiden.
Observera att ovanstående belopp, som jag nämner, inte inkluderar semesterersättning.
Fredrik
[Redigerat den 11/3/2003 av Fredrik]
magnus.jenssen
2003-03-12, 11:07
Hej Johan, För att svara på din fråga:
Nej för de månads anställda ingår inte semester ersättning, vi har runt 25 betalda semester dagar per år i stället ( Stiger med åldern).
Däremot läggs det på 12% på de timlöner som jag skrev i mitt inlägg (Utom ob ersättningen) För de anställda som går på timlön. Hos det företaget Jag jobbar för ( Assistanslotsen AB ) kan de timanställda välja att spara de pengarna på ett semesterkonto och själv välja när de vill ta ut de pengarna. Om de inte vill ha ett sådant konto så betalas semester ersättningen ut som vanligt.
Finns detta system även hos andra företag?
Tack för visat intresse, skriv gärna fler inlägg och frågor, Vi vill gärna veta hur det ser ut för våra med assistenter runt om i sverige.
[Redigerat den 14/3/2003 av magnus.jenssen]
går man och är annställd efter höken ab 01 och arbetar bara natt är det 36,33% som gäller arbetar du skift och 20% utgör natt av din arbetstid är det 34.33%
Hej Cina!
Vet du varför heltiden är högre om man enbart jobbar natt, än om man jobbar skift? Jag trodde det var tvärt om.
Är nyfiken, eftersom vi snart ska börja jobba lite nätter och några ska bli nyanställda på enbart natt.
Tina
Hejsan<BR>Jag är helt ny här och blev riktigt förskräckt när jag läste inlägget. Jag jobbar som PA (sedan 6 månader tillbaka) i Boden, Norrbotten och är anställd av ett privat företag.*Vi är totalt 4 st som jobbar deltid hos samma brukare.*Vi är timanställda och anställningsformen heter \"Så länge assistansuppdraget varar\".*<BR>Jag trivs med jobbet och hos brukaren, har en god relation till arbetsgivaren men tycker vi har för dålig lön (var tidigare anställd åt kommunen och hade då 93:-/timme).<BR><BR>Vi får 85:-/tim, kvällsOB är 14.50, helgOB är 36:-, nattOB är 34:- och storhelgsOB är 72:-. Jag har även journätter då jag \"sover\" i brukarens hem och får då 22:-/tim på vardagar och 44:-/tim på helger. <BR><BR>Vi får 500:-/år att utnyttjas till valfri fysisk träning på fritiden.<BR><BR>Det är sagt att vi ska få fortlöpande utbildning och kurser men än har inget hänt (vi skulle iväg i januari men det sköts fram).<BR><BR>Jag skulle vilja veta hur du/ni övriga är anställda. Privat eller statligt? Vi ska tydligen få löneförhandla i juli och då skulle det vara bra att ha något att hänvisa till.<BR><BR>Mvh Åse<BR><BR>
magnus.jenssen
2003-03-25, 13:27
Hej Åse, Tänkte bara höra om ni inte hade ngn löneförhandling när ni gick över från kommunen?
Varför gick ni med på en lönesänkning? Om Jag har förstått dej rätt så verkade det som om det var fallet.
Har själv sökt nytt jobb och skulle aldrig gå med på att gå till ett jobb med lägre lön om det inte var ett väldigt attraktivt jobb.
Har ni individuell lönesättning eller följer ni ngt avtal?
tänkte bara fråga. // Magnus.
Hejsan<BR>Jag gick inte över från kommunen så där direkt. Jag har haft en tids \"sabbat\" från omsorgsjobbet och när jag sen blev arbetslös hade jag inte så mycket annat att välja på pga bla påtryckningar från facket, därav lönesänkningen. Vi fick inte löneförhandla när jag började som PA utan det var bara så, alla anställda hade/har samma lön. Ett avtal om jag fattat rätt. Men som det nu ser ut ska vi få löneförhandla iaf och jag har hört mig för med andra arbetsgivare och även andra PA anställda inom samma företag men i södra Sverige. Det är som jag har förstått det, stor skillnad mellan norra och södra Sverige både när det gäller privata och statliga arbetsgivare.<BR>Får vi inte upp lönen så måste jag fundera på att söka mig annat trots att jag trivs, för det går inte i längden med låg lön, speciellt när man inte har heltid.<BR>Tackar för att du svarade.<BR><BR>Mvh Åse
Hej Magnus !<BR><BR>Arbetar som Personlig ass. åt Piteå kommun med tillsvidareanställning sedan 1 1/2 år tillbaka.<BR>Min lön är 16250 kr på heltid efter att ha arbetar i kommunen i 15 år nu.<BR>För OB-vardagkväll får vi 15:70 kr, helg-ob 39:00 kr och för storhelg 78:20 kr.<BR>Arbetade tidigare inom barnomsorgen i 13 år före det jag började som personl.ass.<BR>Arbetar inte heltid utan min tjänst är på 92.24 % sysselsättningsgrad.<BR>Vårt heltidsmått är 36.32 tim/vecka.<BR>Kommunen erbjuder nu alla som vill möjlighet att arbeta heltid vilket ju är bra.<BR>Dessutom får vi lägga våra scheman själva, men vi nyttjar ej 3 -3 systemet.<BR><BR>Några personalförmåner annat än arbetskläder för 650 kr har vi ej som vi får köpa ut på en av kommunen vald butik som de har tagit genom anbud för arbetskläder.(En jättedyr butik,tyvärr.)<BR>Vi får gå och träna på vår fritid och får igen 500 kr av kommunen på de priser som resp. träningsanläggning har, och då rör det sig om priser på* 2000 kr /år för ett årskort.<BR>Vi skulle vilja träna gratis och helst på arbetstid, men tyvärr så*får vi*ej detta.<BR>Vi är också en kommun som har stora problem med höga sjukskrivningstal inom just Social-<BR>tjänsten, så kommunen har faktiskt startat en del projekt för att få ner dessa höga siffror.<BR>Tyvärr tas där ut bara vissa utvalda grupper, det omfattar ej alla anställda.<BR>Några fasta utbildningsdagar varje år har vi ej.<BR>Sen jag började som personlig ass. har vi haft 1/2 dag samt en kvällsföreläsning om \"Ett liv i balans\".<BR>Vi skall nu gå steg 2 i vår kvällsföreläsning, annars hörs inga studiedagar vara aktuella.<BR>Vi saknar föreläsningar som har med yrket att göra.<BR>
Hälsningar Ulla-karin Lundberg, Piteå
Hej Magnus!!<BR>jag jobbar som PA inom Fagersta Kommun.<BR> Jag jobbar 96% och tjänar 14700...* Jag får ut ca 10200 då är helg ob.n med räknad.Jag jobbar som mest 47 timmar i veckan och som minst 25. Jag jobbar varannan helg. Jag gör inga nätter..<BR>Ob priserna är KvällsOb 15.10 Helg 39 och Storhelg 78.20<BR>V i har fri tillgång till det lokala sim/gym anläggningen i kommunen.<BR>Kurser... ha ja du vi går på helt obetydliga 2 timmars kuser var 3:dje torsdag ca.. (men det är bara för att min \"underbara\" chef ska tillfredställa Yrkes inspektionen)
Jag jobbar privat i stockolm
90/h 25/h- kväll- natt - hellg- stor helg.
får ingen ersätning för kläder eller träningskort.
Tror att alla inom företaget har samma lön, det har ialllafal inte varit någon dikution om lön.
vi får oxå velja om vi vill ha semester ersä direkt ellwer till när vi e lediga under sommaren.
//Dimma
ThereseL
2004-02-11, 05:45
Bor uppe i Skellefteå i Västerbotten, har jobbat som assistent i snart 5 år, de sista 2,5 åren på heltid. Tjänar 103,5:-/timme och har tillägg på 500:- för pool tjänsten samt 375:- för biltilläg och reseersättning för varje mil jag kör.
Klagar definitivt inte på lönen numer när vi fick såpass mycket i höjning.
ThereseL
2004-02-11, 06:07
Glömde ju en del, så går det när man sakriver för tidigt på morgonen. Vi har även 25 betalda sem utöver lönen, samt 400:- per år för träningskort. 350:- per år och person att göra något gemensamt i arbetslaget samt massage upp till 10 ggr/ år.
Assistent58
2004-02-13, 07:08
Min lön är bland de högsta för personliga assistenter i det privata företag som jag arbetar för, 85 kr i timmen. De lägsta lönerna ligger under 80 kr. Den kommun i Norrland som jag bor i har en lägsta lön för assistenter på 84 kr i timmen. Vi i det privata företaget har bara timananställning, antingen på schemarad eller som strövik. Kommunen håller med även månadsanställda assistenter. Vi i det privata företaget har lite rabatt på ett par gym, men kommunen håller med gratis sjukgymnaster och gratis träningslokal för sina anställda. Det är ju inte konstigt om privata företag kan konkurrera ut kommunen i fråga om kostnader, när löner, anställningsvillkor och förmåner är så mycket sämre i privata företag.
ThereseL
2004-02-15, 11:29
Vilken kommun är det du bor i? Själv bor jag i Skellefteå och är kommunanställd sedan fem år tillbaka.
Ska inte ett privat företag följa avtalet, eller har de tecknat ett eget?
Assistent58
2004-02-15, 12:50
Jag tänker inte avslöja i vilken kommun jag bor.
Visst har mitt företag tecknat ett avtal med Kommunal, men det avtalet ser inte likadant ut som det avtal som Kommunal har tecknat med kommunen. Givetvis ska det privata företaget följa avtalet som det har tecknat med Kommunal.
Jämförelsevis är min grundlön närmare 121 kr, tillkommer OB och semesterersättning.
Träningskort betalar arbetsgivaren.
Vi bjuds varje år på julbord.
Handledning och utbildningar väljer vi själva.
Varje år kommer jag med ett förslag hur assistansersättningen ska fördelas och arbetsgivaren tittar på det och gör de exakta beräkningarna. Vi kommunicerar om detaljerna. Assistenterna har samma lön eftersom de gör samma jobb. Endast arbetsledaren har några kronor mer per timme.
Jobbar för ett privat bolag i Småland.
Får 120 kr/timmen inkl OB och semester. arb tider är 7-15 el 18-22 på schema 7 dagar i veckan alla dagar om året. Jag är en av 6 assistenter.
MiThoYou
2006-04-23, 23:07
Hej!
Arbetar deltid 18,5 tim/v av 37. Jag har(heltidslön) 17700:-/mån-gör 107,27:-/tim (om delat med 165) + ob tillägget Fast anställd med 31 dagars betald semester samt kurser och utbildningar emellanåt samt får 600:;-/år för friskvård- Stockholm
MiThoYou
2006-04-23, 23:12
Fast varför ska man dela i 165??Jag får ju halva min lön 17700/2 =8850 men om jag delar i 165 så blir det 7939 alltså 911:-mindre??Det stämmer inte jag har ju 119:-/timme?
Hej jag jobbar åt ett privat företag. Vi får timlön som är 99 kr exl semersättning. ob16kr kväll, 32kr natt, 39kr veckoslut,79kr storhelg.
nattjouren är på25 kr vardag som helg (kunnde vara bättre)
Vi får gå o träna o simma 1ggr /veckan. Blir bjudna på en ålandsresa 1gg/år
Fortbildning o handledning e de inte mycket av eller inge alls.
Men jag trivs!!
Astrid61
2006-04-24, 10:28
Hej MiThoYou!
Ja, varför ska du dela med 165 timmar - det beror på vilket avtal man går på. Vissa avtal har heltidsmått på 172 timmar, då ska en heltidslön delas med 172 för att få fram rätt timlön. Så ta reda på vilket avtal du har!
Lycka till!
Om man t.ex. har 20 000 kr i månadslön och ska räkna fram grundtimlönen delar man med 172 = 116,28 kr.
Om man delar 20 000 kr med 165 tim får man fram grundtimlön inkl. semesterersättning = 121.21 kr.
Det är vad har fått lära mig men det kanske finns någon som vet bättre...
Lillduff
2006-04-24, 12:47
Vad man ska dela med beror på hur många timmar en heltid ligger på. Som bekant är en heltid 40 timmar per vecka i många fall. Om man jobbar kvällar och helger är det färre timmar, och om man jobbar nätter är det ännu färre. De flesta vet i alla fall hur många timmar per vecka som heltiden ligger på. Ta det och multiplicera med 4,3 så får du ditt aktuella heltidsmått.
Om man har en heltid på 40 timmar per vecka blir det alltså 172 timmar. Om man har en heltid på 38 timmar blir det knappt 165 timmar.
Astrid61
2006-04-24, 14:00
För att få en rättvis jämförelse mellan olika assistenters/företags löner ska man endast räkna med en grundlön d.v.s. exklusive både semesterersättning och OB. Det är endast den "rena" timlönen som man räknar i en lönerevision.
Semesterersättningen ska sparas av företaget om assistenten är anställd på en schemarad och/eller är huvudarbetsgivare till assistenten. Vid en behovsanställning betalas semesterersättningen ut vid varje lönetillfälle.
MiThoYou
2006-04-26, 12:55
Ok tack!Min heltid beräknas på 148 tim/månad så
Då blir min lön 17700/148 tim/mån =119,59:-+ ob tillägget