Visa fullständig version : Hur är det med raster när man arbetar 8-8,5 timmar?
annipanni
2005-02-19, 15:54
Jag blev nyligen PA och arbetar 8-8,5 timmars pass utan att ha haft en enda rast...har arbetat som PA tidigare men då 6 timmars pass.
Äter tillsammans med brukaren på skolan då jag är där(måste hjälpa till med maten), så har ingen \"egen\" matrast och i hemmet så äter man bara nåt snabbt som frukt eller liknande, man går heller aldrig \"iväg\" från brukaren, utan sitter där i närheten hela tiden.
Borde man inte ha 45 min - 1 timme lunch och även 15- 30 min rast på FM och EM ?
Arbetar åt kommunen
När man jobbar över 5 tim /dag så har man rätt till 30 min rast!
Du kan inte gå ifrån arb.plats. men ha ett uppehåll!
annipanni
2005-02-19, 22:05
Det är det som är kruxet för oss som arbetar där.
Vi måste finnas till hands hela tiden så vi sitter med brukaren hela tiden i samma rum, förutom om vi snabbt måste på toa eller hämta något.
När vi är på skolan är det lite lättare då man kan be någon personal titta till brukaren om man måste göra något men i hemmet så är man ensam och måste finnas till hands fast föräldrarna finns där så kan man inte be dom eftersom det är vårat jobb att sköta om brukaren under vårt arbetspass, så där kan vi aldrig lämna brukaren mer än någon minut.
pratkvarn
2005-02-20, 15:14
Det stämmer det småland skriver, 5 timmar och rast. Men inom PA yrket är det oftast avtalat om att man skall tex. arbeta 8 timmar, samt äta samtidigt som brukaren. Då får man ingen rast, men äta har man rätt till, men du kan få avbryta ätandet för att ta hand om din brukare. Du äter på betald tid.
Rast är inte betald tid, på rast kan du göra vad du vill. Man kan tycka att föräldrarna skall hjälpa till när de är hemma, de har väl ett föräldraransvar.
Föräldrarna kanske måste, utnyttja sin ledighet, och på det sättet demonstrerar att nu är vi lediga. De kanske också är rädda för att om de släpper på detta kommer kanske en och annan assistent att missbruka det hela.
Har du talat med föräldrarna, så du vet med säkerhet att deras ståndpunkt är så ?
Lennart Johansson, mossen3271@hotmail.com
Det är viktigt med skillnaden mellan rast och uppehåll. Rast får du gå ifrån arb.platsen och något sådant finns ju inte inom PA. Det skulle betyda att en annan skulle få komma 30 min och sedan gå. Funkar ju inte...
Uppehåll, du har alltså rätt att äta, gå på toa osv. Men måste finnas till hands ifall brukaren behöver dig.
Kan du inte äta i samma rum som brukaren är. Värma upp lite mat i micron tar ju inte lång tid. Brukaren kan väl knappast hålla dig på benen i åtta timmar i sträck. Även denne kanske tittar på tv eller nåt.
Bra fråga \"annipanni\"
Vi jobbar från fredag eftermiddag till måndag morgon
Kalle_Svensson
2005-02-20, 19:14
är du PA så har du oftast inte möjliget till rast utan rasten är utbytt till måltidsuppehåll vilket innebär att du ska ha möjliget att gå och äta men får vara beredd att avbryta din måltid om din brukare behöver dig. eftersom att du inte kan lämna din arbetsplats utan måste finnas tillhand har du därför betalt under din matpaus.
många inom vårdyrket har detta med måltidsuppehåll hur skulle det annars se ut.. ex på ambulans- nej ursäkta men vi har rast nu så du får ligga kvar ett tag så kommer vi om sisådär en halvtimme *skratt* .
sedan är det juh viktigt att man kan äta sin mat för annars orkar du juh inte jobba dina timmar, så ta en diskussion med din brukares föräldrar om problemet och hör om ni tillsammans kan komma fram till ngn bra lösning på ert dilemma.
*genom kommunikation rätas många ? ut*
annipanni
2005-02-20, 19:30
Jo jag vet att man inte kan gå ivag på lunch, att man måste finnas till hands hela tiden. Har arbetat som PA tidigare och då var det inga problem med att få gå in i ett annat rum och ta en paus eller äta.
Har man ett arbete där man inte kan lämna brukaren och gå in i ett annat rum eller ta paus under 30 min så blir det måltidsuppehåll. Arbetar man ensam med en brukare så kan man ju inte bara lämna denna och ta lunch.... Jag är själv bl a mamma och är jag bara i närheten - vilket jag oftast är - så byter jag självklart av assistenten och låter dom äta i lugn och ro men dom kan inte bara gå ut och gå på lunch hux flux när dom har betald lunchtid. Skulle jag sen inte vara hemma så fixar dom det ändå t ex när sonen gungar eller vilar. Vi har liksom aldrig haft diskussioner om detta utan det fixar sig alltid. Jag är ju också mån som föräldrer och tillika arbetsgivare att assistenterna trivs så därför är det inga problem för vi hjälps åt med det mesta.
jag jobbar mellan 7-16 och har ingen rast jag äter bara sedan åter till arbetet. tror det inte finns så många assisenter som kan gå i från så där för får man betalat för alla timmar man är där
Det är skrämmande att läsa att vissa verkar tro att man är livegen bara för att man är assistent.
Det finns faktiskt lagar och regler som ska följas även om man är assistent, man har rätt i till 30 minuters matuppehåll, att bara hinna med att kasta i sig en frukt när man jobbar
8-10 timmar per dag eller mer verkar helt orimmligt. Och dessutom så är matuppehåll ingen rast så den ingår i din betalda arbetstid.
Eventuella fikapauser eller så passar jag på att ta när brukaren t.e.x ser på tv eller pratar i telefon.
annipanni skriver att:\"...man går heller aldrig \"iväg\" från brukaren, utan sitter där i närheten hela tiden.\" Mamma skriver i sin tur att:\"Vi har liksom aldrig haft diskussioner om detta utan det fixar sig alltid. Jag är ju också mån som föräldrer och tillika arbetsgivare att assistenterna trivs så därför är det inga problem för vi hjälps åt med det mesta.\" Det är ju som mamma skriver. All sunt förnuft säger ju att assistenten måste få äta. Har man ingen arbetsuppehåll på sin arbetsplats så är det någonting som är klart fel. Vadå, sitta som ett plåster intill brukaren hela tiden är inte en sunt. Nu vet jag inte mycket om just annipannis brukare. Men problemet är inte ovanligt. Och jag som arbetet med människor med beteendeproblem känner igen situationen mycket väl. Det finns inget funktionshinder som kräver att assistenten måste sitta hos brukaren exakt alla dygnets 86 400 sekunder. Detta är en neurotisk arbetsrutin. Felet ligger naturligtvis hos din arbtesgivare. Att planera, lägga upp eller tillåta denna arbetsmiljö tyder på att din arbetsledare inte kan sitt jobb, en situation som numer är regel än undantag. Mitt förslag är att du helt enkelt ska ska ta din matrast oavsett vad din arbtesledare säger.
pratkvarn
2005-02-22, 10:48
Det är helt klart att assistenten skall ha sitt matuppehåll, och i mån av tid, även kunna sitta en stund.
Annars blir det en dålig assistent, vi är ju människor, som måste ha vila och mat.
Man skall ha respekt för att assistenten behöver äta sin mat i lugn och ro, det hela bygger på ett givande och tagande.
Man skall som brukare försöka vänta med hjälp, så länge som assistenten äter, men är det ett akut hjälpbehov, måste assistenten avbryta sin måltid, och hjälpa brukaren.
Lennart Johansson, mossen3271@hotmail.com
Vad roligt att läsa att det finns brukare som förstår att vi assistenter bara är människor vi också, och inga robotar som en del tycks tro.
Men det är som pratkvarn säger ett givande och ett tagande.
Jag har heller aldrig jobbat hos någon brukare som krävt att man ska sitta fastlimmad vid dom varje sekund av ett arbetspass, tvärtom såg vill nog brukarna precis som vi vara ensamm ibland.
Dom jag har jobbat hos hitills har bara tyckt att det är skönt om jag går in i ett annat rum för att fika/äta. Sunda förnuftet säger ju att det måste vara påfrestande att ha människor inpå sig 24 timmar om dygnet.
Min nuvarnde brukare tycker t.e.x att toabesöken är jättetrevliga just för att denne kan sitta helt i lung och ro och filosofera utan oss assistenter.
Det är lätt att tro att måltidsuppehåll istället för rast är regel inom personlig assistans, men så är det inte. Är arbetsgivaren kollektivansluten, måste han / hon förhandla med facket om varje arbetsplats som det gäller. Ofta blir restultatet måltidsuppehåll, eftersom det inte går att lämna brukaren ensam. Går det och brukaren kan klara sig själv den stunden, ska man ha rast.
Annipannis brukare går i skolan och under en förhandling bör det komma fram att möjligheten finns att bli avlöst i skolan av någon annan, t.ex. lärare eller elevassistent. Kanske under en lektion, då läraren kan hjälpa brukaren? På en skola med \"massor\" av personal bör det finnas utrymme för en lösning! Ta upp saken med arbetsgivaren!
I hemmet är det annorlunda. Kanske föräldrarna är i behov av att verkligen få vara lediga de timmarna pa är där och då brukar man ta ganska stor hänsyn till det, speciellt om de själva tar ett stort föräldraansvar då där inte finns någon personal. Men du ska se till att du får äta mer än frukt även i brukarens hem!! Prata med föräldrarna och, om det behövs även med arbetsgivaren!
Kan du inte äta samtidigt som brukaren? Det brukar jag göra i det läget. En sked till dig och en till mig. Gå in i ett annat rum och äta är ju inte säkert att det går att genomföra överallt. Det beror på brukarens problematik.
Att äta eller inte äta det är frågan.. Det tycks finnas en massa olika uppfattningar och regler. Men vanligt sunt \"bondförnuft\" säger ju att ingen orkar jobba ett arbetspass på 8 timmar eller mer utan att få äta. I fallet där brukarens föräldrar inte orkar ta på sig ansvaret en halvtimme för att assistenten ska få äta verkar i mina ögon lite absurd. Hur löser dom det när assistenten måste gå på toaletten ? Ingen människa kan ju hålla sig en hel dag. Jag har full förstålse för föräldrarna, men i detta fallet tycks dom glömt bort att även assistenter bara är människor vi också med samma grundläggande behov så väl som brukare och föräldrar!!
Jag gör så här med personal som jobbar mer än 5 timmar/pass:
När de kommer så berättar jag lite vad som kommer att hända under passet. Jag frågar när de vill äta och när jag ska äta osv. Med en öppen dialog så är det aldrig några problem.
JimFylkeson
2005-03-08, 17:06
Jag har träffat flera brukare som äter \"brunch\". Så länge jag vet om det kan jag också äta brunch men när brukaren har ett allmänt osunt leverne med oregelbundna mattider måste jag påpeka att det är viktigt att jag som assistent får möjlighet att ha regelbundna måltider.