Visa fullständig version : Hur räknar man ut hur många procent man jobbar?
tiamaria
2008-02-08, 08:19
Jag undrar hur jag räknar ut hur många procent jag jobbar? Min chef är borta så jag kan inte fråga henne. Har nytt schema och skulle få ny % men hon har glömt att fylla i den på schemat.
Jag jobbar:
11 nätter /8,5h = 93,5h
3 dag pass /8h = 24h
P-möte /1,5h
(jour ej inräknad 11 nätter /3,5h = 38,5h)
Summa= 119h/4 veckor
Vad är min procent? Och hur många timmar är heltid? Är kommunanställd med en tillsvidare tjänst. Tack på förhand.
Jourtimmar ska räknas in i arbetstiden numera. Det gör att du kommer upp till
157,5h/ 4 veckor.
tiamaria
2008-02-08, 09:20
Är det så?? Det säger inte min chef. Hon säger att det är inaktiv jour som ej ska räknas med. Vad är heltidsmåttet då?
Jobbar du inom kommunen enligt det centrala HÖK-avtalet säger bilaga J att hälften av din jour skall räknas som (och räknas in i) din normala arbetstid och ersättas därefter. Totalt så får man i Sverige inte arbeta mer är 48 timmar i veckan. När jouren är inkluderad får du alltså arbeta maximalt 192 timmar på fyra veckor.
Du hittar HÖK-avtalet under "kunskapsbanken (http://www.personligassistent.com/forum/forumdisplay.php?f=255)".
I avtalet hittar du även heltidsmåttet. Detta varierar en aning beroende på hur ditt schema ser ut. Jobbar man t.ex. enbart natt är heltidsmåttet flera timmar lägre per vecka jämfört med om du bara jobbar dag. Du får kontrollera vad som gäller för dig.
Sen måste jag få fråga vad "inaktiv jour" innebär? Får ni jourersättning enligt Allmänna Bestämmelser i er kommun? Får ni övertidsersättning när ni stiger upp och arbetar? Detta strider mot det centrala avtalet i så fall. Det är dock inte ett ovanligt avtalsbrott.
tiamaria
2008-02-08, 10:51
Tack för svaren.
Jag vet inte vad inaktiv jour betyder. Det är ett uttryck min chef använder sig av varje gång vi pratar om jouren. Nej, vi får ingen övertidsersättning då vi stiger upp. Vi har totalt 7 h jour per natt och betalt för halva tiden. Det är allt. 3,5h per natt försvinner uti tomma intet.
Tack för svaren.
Jag vet inte vad inaktiv jour betyder. Det är ett uttryck min chef använder sig av varje gång vi pratar om jouren. Nej, vi får ingen övertidsersättning då vi stiger upp. Vi har totalt 7 h jour per natt och betalt för halva tiden. Det är allt. 3,5h per natt försvinner uti tomma intet.
Enligt HÖK så skall ni ha normal ersättning för halva jourpasset och jourersättning för den andra halvan. Ni skall dessutom ha helt OB för halva passet. (Eller halvt OB för hela passet.....men det är ju samma sak.)
De där 3.5 timmarna du nämnde ska räknas in i den totala arbetstiden, men inte i heltidsmåttet. (Om du går på det centrala HÖK-avtalet.)
Någon borde ju få en medalj för att han/hon lyckats göra denna jourberäkning så rörig....
tiamaria
2008-02-08, 13:35
Jaha du och hur går jag vidare med detta? :)
Då min chef har sagt till mig många gånger att jouren skall ej räknas med. Har hållt på mycket med henne om just detta tidigare och allt blev så snurrigt så jag orkade inte.
Så 38,5h ska alltså räknas med i mina timmar? Har jag förstått det rätt?
Jaha du och hur går jag vidare med detta? :)
Då min chef har sagt till mig många gånger att jouren skall ej räknas med. Har hållt på mycket med henne om just detta tidigare och allt blev så snurrigt så jag orkade inte.
Så 38,5h ska alltså räknas med i mina timmar? Har jag förstått det rätt?
Om ditt jourpass är på 7 timmar så har du 7 timmar jour, inte 3,5. Men enligt HÖK´s Bilaga J (som tidigare hette Bilaga H) skall 3,5 timmar ändå klassas som arbetad tid. Samtliga dessa 7 timmar skall dock räknas in i din totala arbetstid, som inte får överstiga 48 timmar i veckan i snitt. Du kan alltså befinna din på arbetsplatsen i 48 timmar i veckan trots att en heltid i ditt fall kanske bara innebär 34,33 timmar i veckan. (Logiskt va?)
I inledningen till Bilaga J på sidan 52 i HÖK-avtalet står följande:
Vid beräkning av arbetstid samt fastställande av lön och ersättningar enligt dessa bestämmelser har beaktats att genomsnittligt hälften av jourpasset skall anses utgöra arbetstid och hälften anses utgöra jour.
Visa din chef det stycket om du misstänker att hon gör fel.
Men om de där 3,5 timmarna av ditt jourpass som räknats som arbetad tid är inkluderade i de natttimmar du redovisade i första inlägget så ser jag inte att något fel begåtts. Då är din officiella arbetstid 119 timmar på fyra veckor. Det är denna summa du ska använda för att räkna ut hur många procents tjänstgrad du har. Men du måste då kolla i avtalet hur många timmar du förväntas arbeta i veckan för att kunna räkna ut hur många procents tjänstgrad du faktiskt har. Detta varierar ju pga hur ditt schema är förlagt. Du hittar information om detta på sidan 11 i HÖK-avtalet.
Före 1996 låg jouren helt utanför den ordinarie arbetstiden för de fast anställda kommunalarbetarna. Detta system har felaktigt levt kvar i en del kommuner. Detta har i praktiken förorsakat enormt mycket övertid i vissa fall då assistenterna först arbetat en normal heltid på 34,33-40 timmar i veckan och sedan haft samtliga timmar av jourpasset förlagda utanpå denna arbetstid. Detta innebär ju att hälften av deras jourtid skall räknas som övertid enligt Bilaga H/J.
Nedanstående tråd är ett exempel på ett sådant fall:
Kommunanställda i Berg fick fel lön i flera år (http://www.personligassistent.com/forum/showthread.php?t=5445)
G-man
OBS. Ovanstående gäller enbart de kommunalanställda som går på HÖK-avtalet.