Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Ok att jobba s hr mnga timmar?

Ok att jobba s hr mnga timmar?

Har assistans dygnet runt vilket innebr att arbetspassen r frlagda till heldag, kl. 07.00-21.00 eller vaken natt, kl. 21.00-07.00.

Vi har ju en arbetslagsstiftning och arbetar 8 timmar p ett ungefr men i detta yrke ska vi jobba 14 timmar?

Jag har arbetat liknande pass med vrdtagare s krvande att man knappt ens lyckats kissa fr at vrdtagaren/brukaren ropar hela tiden och ber om saker gjorda.

Medlem Tinas avatar
    Reg.datum
    nov 2002
    Jag r
    Annat
    Blogginlgg
    5

Sv: Ok att jobba s hr mnga timmar?

Enligt ATL r det mjligt att jobba sna pass om schemat lggs p rtt stt, men olmpligt om det r som du beskriver. Man mste f skta om sig sjlv ocks.
    En bra lgn kan g frn Bagdad till Konstantinopel, medan sanningen letar efter sina sandaler...

Det r allts s att den som jobbar som personlig assistent inte kan ha barn eller husdjur? Man har gtt tillbaka till pigstatus??

OK, man kan vlja att inte ta sna jobb, men ska verkligen det vi avtalat om i alla r ssom en arbetsdags lngd sttas helt ur spel?

Medlem
    Reg.datum
    nov 2007
    Jag r
    Personlig assistent Arbetsledare

Citat Ursprungligen postat av Vilse Visa inlägg
    Det r allts s att den som jobbar som personlig assistent inte kan ha barn eller husdjur? Man har gtt tillbaka till pigstatus??

OK, man kan vlja att inte ta sna jobb, men ska verkligen det vi avtalat om i alla r ssom en arbetsdags lngd sttas helt ur spel?
    Svrt att ta dig p allvar d det inte klart framgr om du r brukare eller assistent?
    Kan vi ta den biten frst?
    "Var grna avundsjuk! Inget jag har ensamrtten p" ---Folke Andersson---
    http://www.foashemsida.nu

Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Jag r
    Assistansberttigad

Bara fr att det inte passar fr dig att arbeta dygn, passar det fr andra. Det finns en annan trd om detta. Det finns mnga andra yrken som inte r 8-17-jobb dr det kan vara svrt att fixa barn och husdjur.
    Man kan inte slppa loss handikappade att gra vad som helst ...

Vad hnde med den lagstadgade arbetstiden som vi arbetat hrt fr at f och sedan s dyker det upp ett yrke dr man helt pltsligt frvntas jobba 14 timmar!
    Varfr inte dela upp detta s det blir flera assisteter?
    Det har varit fruktansvrt jobbiga brukare jag varit hos och lnga pass.

Fysiskt psykiskt mentalt handikappad som rker och vill upp o ner i sng under en hel natt och spelar musik och ber om saker typ var femte minut.
    Hmta t-shirt, ta bort den. Hmta smrgs, slnger den p golvet. Vill p toa vill ite nr vl dr-upprepas ca 10 ggr p ett vannligt pass-tunga lyft-svrarbetat ven fast lyft finns. golv ska moppas varje dag trots super rent, blommor ska vattnas men inte med vattenkanna utan bras en och en till badrummet. mm mm

Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Jag r
    Assistansberttigad
    Blogginlgg
    4

Vad hnde med den lagstadgade arbetstiden som vi arbetat hrt fr at f och sedan s dyker det upp ett yrke dr man helt pltsligt frvntas jobba 14 timmar!
    Varfr inte dela upp detta s det blir flera assisteter?
    Det har varit fruktansvrt jobbiga brukare jag varit hos och lnga pass.

Fysiskt psykiskt mentalt handikappad som rker och vill upp o ner i sng under en hel natt och spelar musik och ber om saker typ var femte minut.
    Hmta t-shirt, ta bort den. Hmta smrgs, slnger den p golvet. Vill p toa vill ite nr vl dr-upprepas ca 10 ggr p ett vannligt pass-tunga lyft-svrarbetat ven fast lyft finns. golv ska moppas varje dag trots super rent, blommor ska vattnas men inte med vattenkanna utan bras en och en till badrummet. mm mm
    Upp och ner i sng en hel natt
    D r det aktiv ej sovande jour

Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Jag r
    Personlig assistent

Som sagt s strider inte de lnga arbetspassen mot lagen, men kan ibland vara olmpliga. I en del fall eller fr en del kan lnga arbetspass knnas fr tuffa eller opassande. Enligt MBL har facket rtt att tycka till om arbetspassen, men arbetsgivaren bestmmer hur schemat ska se ut. Givetvis inom lagens grnser.

Det finns folk som veckopendlar till sina jobb, och har en partner eller ngon annan som skter om barn och husdjur under veckorna. Ja, men det r ju oftast karlar som veckopendlar kanske ngra d tnker. Men hall, hur str det till med jmstlldheten?

Det r lagligt att jobba 26 tim t gngen om man har sovande jour.

Vad r det fr fel p att ge tre personer ett dygn att dela p?
    istllet fr at man ska vara borta i lnga pass.

Vi pratar inte om jmstldhet d jag inte har partner som kann skta hemmet nr jag jobbar.
    Denna frga har INTE med jmstlldhet att gra.

Det r bara s konstigt att ett jobb ska behva ha 14 timmar lnga pass.
    Det r inte at ha krt lngtradare och vara 90 mil bort och ha sova i hytten.
    Detta r ett av f jobb som fins i dag at f ska man d tvingas jobba s lnga pass bara fr at f chans p ett jobb?

Information om detta mne

Users Browsing this Thread

Det r fr nrvarande 1 anvndare som lser detta mne. (0 medlemmar och 1 gster)

Liknande ämnen

1. r det lagligt att jobba 48 timmar i strck med endast 5 timmar sovande jour?
    By En Personlig ass. in forum Arbetsmiljn fr personliga assistenter
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 09:49
  2. Hur mnga timmar/mnad r heltid? (KFO)
    By ulricaa in forum Anstllningsvillkor
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 12:06
  3. Halvtid-hur mnga timmar r det?
    By Singoalla in forum Anstllningsvillkor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 19:18
  4. Hur mnga timmar fr man jobba i strck?
    By Mia_f_ in forum Anstllningsvillkor
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 18:23
  5. hur mnga timmar r en heltid??
    By a- in forum Anstllningsvillkor
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 12:50

Etiketter fr detta mne.

Bokmärken

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar