Visar resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Traktamente

MilliVanilli
    Guest

Traktamente

Hej alla!<BR><BR>Undrar över hur det egentligen ska fungera vid utlandsresor och resor inom Sverige.<BR><BR>Ska traktamente betalas till assistenten även om assistenten har betalda måltider?<BR><BR>Traktamentets storlek? Olika i olika länder?<BR><BR>Är traktamentet skattefritt?

Jag har vidarebefordrat din fråga till JohanB som jag misstänker sitter inne med en del kunskaper om just detta som din fråga handlar om.

Fredrik

JohanB
    Guest
    Reglerna för traktamente skiljer sig lite beroende på vilket avtal man har. Det avtal som jag känner till bäst är det mellan KFO och Kommunal. Det säger att traktamentet för resor inom Sverige är 180 kronor (cirka) med olika avdrag för maten. Mer information om detta finns i det avtal som arbetsgivaren har tecknat. Jag vet att om man reser bort inom Sverige och får alla måltider betalda så ska det vara några kronor kvar ändå. Frågan som jag tycker är mer intressant är om man är tvungen att betala ut traktamente, det är man inte. Bara man får assistenter som vill följa med så kan man skriva ett avtal där det står att assistenter inte får något traktamente. Det beror givetvis också på reglerna som står i det avtal som arbetsgivaren har tecknat. Om jag som arbetsgivare inte har något avtal med en arbetsgivarorganisation, vilket jag inte har, så är det upp till mig och mina assistenter att komma överens om hur och vilken ersättning som ska utgå för att assistenten ska kunna/vilja följa med

För att svara på frågan om det är olika summor för olika länder så är svaret att det är olika för olika länder. Jag kan inte alla summor. Den baseras på hur dyrt det är att leva i det landet jämfört med om man hade varit hemma. Några exempel:
    USA - 660 kronor/dag
    Spanien (Kanarieöarna)- 500
    Observera dock att jag inte är säker på summorna, men ungefär …
    Anledningen till att Fredrik tror att jag vet en del om detta är för att jag var i Australien i 6 månader och reste runt. Under den tiden så hade jag med mig så assistenter, dessa gick med på att resa utan traktamente om jag stod för deras boende och mat. Jag kunde ju locka med att dessa fick se en känguru … Mer om min resa kan ni som vill läsa på min hemsida www.johanbredberg.nu

vi hörs/Johan

JohanB
    Guest
    jag glömde att tala om att traktamentet är skattefritt
    Johan

Tack Johan! :D

Fredrik

MilliVanilli
    Guest
    Tack Johan och Fredrik...dimman försvann med svaret...

Hehe...då gick väl jag miste om 500 kronor per dag då jag var på Vintersol på Teneriffa i en månad med min brukare...

Information om detta ämne

Users Browsing this Thread

Det är för närvarande 1 användare som läser detta ämne. (0 medlemmar och 1 gäster)

Medlemmar som har läst detta ämne: 0

Finns, för närvarande, inga medlemmar till listan

Bokmärken

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •