Visar resultat 1 till 3 av 3

Ämne: A-kassa, timlön, sem.ers?????

ewakli
    Guest

A-kassa, timlön, sem.ers?????

När man räknar ut A-kasseersättningen för en som varit timanställd och i timlönen har semesterersättningen ingått, räknas inte sem.ers in i A-kasseersättningen då??? Om den inte gör det så innebär det att som timanställd med timlön+sem.ers, inte får 80% av sin inkomst när man blir arbetslös. <BR><BR>När jag räknar ut min inkomst och ska betala skatt och andra avgifter då ska semesterersättningen inkluderas men inte som underlag för min A-kasseersättning!!!!! Det är ju helt sjuuukt!!!!

Medlem Tinas avatar
    Reg.datum
    nov 2002
    Jag är
    Annat
    Blogginlägg
    5
    Hej Ewakli!<BR>Jag håller med dig - det slår verkligen hårt mot timanställda, att inte sem.ersättningen ska inkluderas i beräkningen av a-kassan, när den gör det i allt annat! Jag förmodar att du vet att det är så? För jag kan inte reglerna för det. <BR>Däremot tror jag att jag vet varför det är så. Semesterersättningen får du ju istället för betald semester. Du skulle i princip kunna spara den ersättningen till sommaren och ta ledigt och använda pengarna då. Då är det bara den vanliga lönen du lever på under övriga året och det är det som a-kassan beräknas på. Som timanställd har du ju inte rätt att ta&nbsp;betald semester och skulle, utan sem.ers. förlora på det som alla fastanställda har rätt till. Är man fastanställd betalar man&nbsp;också skatt och andra avgifter även på semesterlönen.&nbsp;Nu tänker man&nbsp;inte på det viset, kanske, eftersom sem.ers. har bakats in i lönen,&nbsp;men jag tror att det är det som ligger till grund för sättet att beräkna det hela på.

Assistent58
    Guest
    Det kan nog vara riktigt att a-kassan inte räknar med semester-ersättningen för timanställda. Om a-kassan skulle räkna med den skulle timanställda komma upp i en mycket högre lön per timme än månadsanställda som ju inte får sin semesterersättning innan de tar ut sina semesterdagar.

Information om detta ämne

Users Browsing this Thread

Det är för närvarande 1 användare som läser detta ämne. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Från timlön till månadslön?
    By Luddet in forum Anställningsvillkor
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-06-09, 21:12
  2. Timlön men ändå fast anställd?!?!
    By Pusing in forum Anställningsvillkor
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-06-09, 16:04

Medlemmar som har läst detta ämne: 0

Finns, för närvarande, inga medlemmar till listan

Bokmärken