Sidan 1 av 8 12345 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 78

Ämne: Personlig assistent eller hembiträde?

Krusty
    Guest

Personlig assistent eller hembiträde?

Jag skulle tycka att det var intressant att höra era synpunkter på denna situation:

Brukaren X, en medelålders kvinna hade en muskelsjukdom som gjorde att hon behövde lättare assistens vid toabesök, påklädning och liknande. Annars var det mest hushållsarbete som skulle utföras. Hennes man jobbade halvtid på sitt vanliga arbete, men var även anställd som assistent åt henne 2-3 kvällar i veckan. Detta för att de skulle få lite privatliv, utan att ha någon annan i huset eller att kunna få semestra \"i fred\". Han utförde ingen städning eller hushållsarbete under dessa assistenttimmar.

Mitt jobb var att ta fram frukost åt båda två (han satt på sin stol och sa vad han vill ha), samt laga lunch och middag åt båda två. Man skulle även göra fika åt dem två gånger per dag - även om inte hon ville ha kokade man kaffe åt honom. Assistenterna utförde ALLA hushållssysslor, tex vattna blommor, skura, dammsuga, åka och handla, tvätta kläder, stryka kläder (även hans skjortor) osv. Hans enda uppgift var att gå ut med hunden. Mannen låg oftast och läste, eller gjorde något roligt som att pyssla med datorn eller kolla på film. När assistenten lagade middag eller städade satt han ibland och tittade på, gav lite order då och då - \"vispa lite mer i såsen\" osv.

Jag tyckte att detta kändes en aning frustrerande - och tog upp detta med en annan assistent. Hon menade då att denna kvinna hade tagit hand om allt hushållsarbete innan hon blev sjuk, och som assistent ska man ju göra det hon hade gjort, om hon varit frisk. Chefen höll med om detta, samt tyckte att eftersom hennes man hade ont i en axel så var han värd att få vila. Han var ju dessutom assistent åt henne ibland, så då behövde han verkligen få koppla av.

Brukaren och mannen hade uppenbarligen haft ett förhållande enligt könsrollerna - hon skötte allt. Min fråga är, har man som brukare rätt att få hjälp att upprätthålla dessa könsroller även när man blir sjuk? Vad gäller i en sådan situation? Självklart kan jag laga mat till en hel familj och inte bara brukaren, men var går gränsen? Ska man verkligen behöva plocka bort mannens tallrik efter middagen, bara för att hon skulle ha gjort det? Jag upplevde det som att jag var assistent till BÅDE mannen och kvinnan, att jag var där som ett hembiträde. Om han nu hade så ont i axeln att han inte kunde utföra något hushållsarbete, borde de inte få rätt till utökad assistens eller hemhjälp?

LottaOttosson
    Guest
    Jag tycker att det finns ett kort svar på denna fråga: DET ÄR ATT DU SKA VARA BRUKARENS ARMAR OCH BEN PÅ DET SÄTTET SOM DU ÄR NU.

MEN..... det är väldigt viktigt att brukaren är tydlig vid anställningstillfället med vad man vill göra och dyl.

I detta fallet borde både du och brukaren varit tydligare, du borde ha frågat mer och brukaren borde talat om dessa könsroller man har i äktenskapet.

Blånd
    Guest
    Jag anser att vi allt som oftast är mer hembiträde än personlig assistent. Men i ditt fall är det ju nästan nere på pigors nivå! Kan brukarens man ta hand om sin fru med betalt så borde han ju ställa upp för sina arbetskollegor också o bistå med det lilla han kan. Ta tallriken från bordet kan han säkert! Vid förändringar i hälsa inom ett äktenskap eller för den delen ett förhållande bara så måste väl alla ta ställning till hur man kan göra det bästa av situationen? Sen så tycker jag ju att det är lite snett när hennes man får betalt för att vara gift!

Borde finnas regler för sånt!

Blånd

LottaOttosson
    Guest
    Jag undrar om du Blånd någonsin har läst brukarens rättigheter i LSS. När FK eller kommunen bedömer ass.timmar till en brukare så är det endast BEHOVET som bedöms och därmed får man ass.ersättning.

Sen när behovet är utrett så har vi brukare stora rättigheter (tur är väl det). Vi har rätt att välja precis vem/när/hur vi vill ha assistansen. Det är hela iden med lagen som kom 1994.

Jag tycker att ditt uttalande om att \"få ha betalt för att vara gift\" är väldigt okunningt. Tycker du inte att det är väldigt kränkande både mot den assistansberättigade och den anhörige.

En anhörig har rätt att ta ledigt/sem/sjuk från sitt arbete precis som du. Då måste brukaren kunna sätta in ngn annan.

Ska man som anhörig bli straffad för att man är äkta hälft till sin handikappade hälft. Ett bra sätt att sätta sig in i siutationen är att tänka: hur har jag det hemma? Har jag en man som MÅSTE sköta vissa saker pga av sjukdom, ex toa dusch. Det enda som heter äkta make ansvar är att man delar på hushållet och det är inräknat i sina timmar man blir beviljade. Så det behöver assistenter inte bekymra sig för.

Om du ser dig som en piga undrar jag ärligt varför jobbar du som assistent när det är så eländigt?

Blir oerhört besviken när man hör sådana påståenden, glöm inte bort vad LSS är för ngt. Det är en lag som ger oss handikappade möjligheten att leva det liv vi skulle gjort som \"friska människor, lagen är inte till för ngt annat.

Skulle den vara det, så kan man ju gå tillbaka till hemtjänst, där du kanske passar bättre! Där kan man tyvärr fortsätta att \"lägga sig i\" hur människor ska/bör leva bara för att de är handikappade.

Krusty
    Guest

Ojoj. Som Lottaolofsson reagerar på Bländs inlägg är det ganska tydligt att hon tar all kritik som personlig, och inte kan se situationen från något annat perspektiv än hennes eget.

1.\"Det enda som heter äkta make ansvar är att man delar på hushållet och det är inräknat i sina timmar man blir beviljade. Så det behöver assistenter inte bekymra sig för\"

Problemet var att han inte gjorde i stort sett NÅGOT hushållsarbete under de timmar han var PA. Jag skrev det i mitt inlägg men du kanske missade det.

2. \"Det är en lag som ger oss handikappade möjligheten att leva det liv vi skulle gjort som friska människor, lagen är inte till för ngt annat\"

Helt riktigt Lotta. Men för att alla ska kunna få den hjälpen, är det viktigt att man inte utnyttar den. Hur längt tycker du att man kan driva saken? \"Om jag hade varit frisk, då hade jag farit hem till några kompisar idag och städat deras lägenheter - så det får du göra nu!\" Nu hårddrog jag självklart detta exempel, men du förstår hur jag menar. Det borde faktiskt inte ingå i en assistents uppgifter att putsa brukarens mans skor.

Min pappa har personlig assistent på deltid - så bra, då kan jag ju flytta hem till honom och kräva att PA:n lagar all min mat, blandar saft åt mig och putsar mina skor - vadå, min pappa hade säkert gjort det åt mig om han varit frisk?

PA är en yrkessektor där personalbristen är stor. För att utvekla yrket behövs en öppen debatt, där man kan ta intryck av varandras åsikter. Att kväva kritik (som dessutom inte var riktad mot dig) genom att hånfullt be någon vända sig till hemtjänsten tycker jag visar på en stor överlägsenhet, Lotta.

Är det inte istället viktigt att fundera över VARFÖR otaliga assistenter (ja, jag har pratat med MÅNGA) känner sig som hembiträden? Eller ska man bara hålla sig från yrket om man inte är nöjd? Vem förlorar på det i slutändan tror du?

Jag har hört otaliga historier, där man som i mitt fall kände sig utnyttjad.

Ex PA:n sitter och matar brukaren = mamman vid köksbordet, och en 16-årig som spiller mat på golvet. Du fårt ta upp detta, fast han han och borde göra det själv.Vadå, brukaren dvs mamman hade ju gjort det om hon kunnat?

Visst, kanske hade brukaren rätt att göra så i detta fall. men frågan är ju hur bra PA:n kommer att trivas, och hur längre han/hon kommer att stanna kvar.

PA är ett jobb som alla andra, och handikappade människor skiljer sig inte ett dugg från alla andra. Det finns handikappade som behandlar sina brukare dåligt, på samma sätt som chefen på en mataffär han behandla sina anställda dåligt.

Krusty
    Guest
    Oj nu strulade datorn till det: så här skulle det stå:

PA:n sitter och matar brukaren = mamman vid köksbordet, och en 16-årig som spiller mat på golvet. Du får ta upp detta, fast han kan och borde göra det själv.Vadå, brukaren dvs mamman hade ju gjort det åt honom om hon kunnat?

Visst, kanske hade brukaren RÄTT att göra så i detta fall. men frågan är ju hur bra PA:n kommer att trivas, om detta förekommer ofta, och hur längre han/hon kommer att stanna kvar.

PA är ett jobb som alla andra, och handikappade människor skiljer sig inte ett dugg från alla andra. Det finns handikappade som behandlar sina brukare dåligt, på samma sätt som chefen på en mataffär kan behandla sina anställda dåligt.

Medlem Tinas avatar
    Reg.datum
    nov 2002
    Jag är
    Annat
    Blogginlägg
    5
    Det är svårt med könsroller.
    Men om brukaren inför FK skulle ha motiverat sitt BEHOV AV ASSISTANSTIMMAR för att putsa makens skor, duka av efter honom o.s.v. så betvivlar jag att det skulle bli beviljat. FK skulle nog anse att maken skulle få ta en vuxen persons ansvar och så skulle de se till HENNES behov. Där kan ingå ansvar för hushållsarbetet, men personliga göromål gällande makens vara eller icke vara, fick han nog ta hand om själv!

Däremot har jag \"servat\" både makar, mödrar, barn och grannar, men tillfälligheterna och omständigheterna har varit sådana att det verkligen har känts som PERSONLIG ASSISTANS åt brukaren, när jag gjort detta.
    En balansgång, alltså, som jag tycker är väldigt viktig, men svårdragen i vårt jobb.

Krusty
    Guest

Jag tycker Tina uttryckte det väldigt bra i sitt inlägg - visst kan man bli tvungen att utföra saker åt andra än brukaren, men då ska det kännas att det man gör är personlig assistens.

Jag har på mitt nya jobb bakat bullar till ett barnkalas, hjälpt sonen med läxorna och gått och handlat godis åt en förkyld granne, som min brukare ville överasska. Men då har jag kännt mycket starkt att det handlat om PA, och inte att de ser mig som ett hembiträde/piga. Sånt känner man inom sig, och det är då det blir roligt att arbeta.

Hushållsarbete utför jag gärna, men som sagt att koka kaffe och bre smörgåsar åt en vuxen, frisk person när brukaren själv är på gymnastik, det tycker iallafall JAG är utanför arbetsuppgifterna.

Blånd
    Guest
    oj oj vad det blev hett! Jag blev till o med omdöpt!
    Det är mycket som man kan önska sig men som man aldrig får! Jag har aldrig arbetat inom hemtjänst så jag vet inte hur det fungerar där. Har nog inte läst LSS heller på några år. Men mitt sunda förnuft säger mig att OM jag var gift och blev så pass sjuk/handikappad att jag fick förmånen att få personlig assistans beviljad så skulle jag först och främst se vad mina anhöriga kunde göra för mig! Utan att få betalt.

De timmar som blir beslutade är ändå oftast för få. Som brukare tror jag att man helst skulle vilja klara allt utan hjälp men man har insett sin begränsning och får hjälp motsvarande behovet. Jag skulle tex inte vilja att PA skulle göra allt hemma såsom ta reda på skiten efter friska medlemmar i min familj. Jag skulle kräva av min familj att ta ett större del av ansvaret för hushållet. Det är brukaren som får asssitansen beviljad inte brukarens familj!

Man kan hårddra Lottas inlägg med att man som PA är skyldig att ställa upp på sådant som kan ske i den äktenskapliga sängen.\"Det gjorde ju min hälft när han/hon var friskSå nu får du ställa upp!\"

Nu råkar det vara så att jag själv är väldigt sjuk och min familj(18-årig dotter) får vackert ställa upp för mig! Har man lovat varandra att älska varandra i nöd och lust så är det väl ändå så att man först o främst försöker se vad ens egna kan göra/hjälpa en med.

Sen undrar jag förstås vad Lotta Ottosson har på denna sida att göra, om hon som det verkar när man läser hennes inlägg, är brukare!? Är inte denna sida för oss PA? Fast det är klart, det är väl alltid spännande att se vad andra har för sig?
    Jag vet inte hur du LOtta har det hemma hos dig men för mig är:

Ett gemensamt ansvar för hushållet är inte endast ekonomiskt!

Det finns självklart olika situationer som kan göra att anhöriga får lön för sitt \"engagemang\". Har den anhörige förlorat egen inkomst på grund av brukarens behov till assistans så måste såklart den anhöriga få någon form av kompensation. Detta är väl glasklart och många föräldrar till handikappade barn har ju en anställning som PA hos sitt egna barn. Men då har ju föräldern redan förlorat sin tidigare anställning och inkomst.

Jag känner mig inte som piga i min anställning. Däremot så ser lagen om anställningsskydd mig som en sådan. Jag kan få sparken omgående om brukaren så vill.
    Till och med slavar hade det bättre så till vida att dom kunde inte sparkas utan dom såldes vidare! Är brukaren inlagd på sjukhus så är det meningen att jag ska bli permitterad. Avlider brukaren så blir jag utan arbete!

Men som PA har jag förmånen att få vara till någons \"glädje\" och hjälpa någon i sin vardag och i sitt sätt att leva.

Debatten fortsätter kanske.... :casstet:

SJälv uppskattar jag att Lotta och andra användare av assistans är här och ger sina respektive perspektiv på sakernas ordning och tillstånd. Den här sajten är öppen för alla som är intresserade av personlig assistans. Det är meningen att vi ska lära oss av varandra här, hämta inspiration och knyta kontakter. Ett brett perspektiv på diskussionen gagnar oss alla.

Fredrik Arvidsson
    Webbansvarig

[Redigerat den 9/10/2003 av Fredrik]

Information om detta ämne

Users Browsing this Thread

Det är för närvarande 1 användare som läser detta ämne. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Personlig assistent - vad är det?
    By Assistent58 in forum Yrkesroll, status, kompetens och utbildning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 20:58
  2. Personlig assistent till förälder
    By Ziria in forum Anställningsvillkor
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 14:31

Medlemmar som har läst detta ämne: 15

Bokmärken

Regler för att posta