Visar resultat 1 till 9 av 9

Ämne: etiskt dilemma

mira
    Guest

etiskt dilemma

Jag har en fundering som jag hoppas att någon kan lösa åt mig.

Hur ska man handla om man som personlig assistent har en brukare som på grund av sjukdom sitter i rullstol och äter starka mediciner samt har ett alkoholmissbruk? Är man tvungen att hjälpa sin brukare till systemet för att köpa alkohol?

Jag är inte själv personlig assistent utan detta är ett dilemma jag har hört talas om genom bekanta. Enligt vad jag då hört finns det inget man kan göra utan man är tvungen att hjälpa till, vilket jag tycker låter konstigt. Om inte annat så kan LVM kanske vara ett alternativ då denna människa utsätter sin hälsa för allvarlig fara genom att blanda medicinerna med alkohol? Om det vore så enkelt att få...

Jag har som sagt ingen aning och hoppas att någon har något vettigt svar på detta!

Drint
    Guest

Sv: etiskt dilemma

Hej!
    Jag tror faktiskt inte att det finns mycket att göra. Som assistent ska du göra det som brukaren säger, så länge som det inte är olagligt. Dessutom har du tystnadsplikt. Men det är en intressant diskussion för HUR långt kan en brukare få hjälp med ett destruktivt beteende? Jag menar, om brukaren är självmordsbenägen måste det väl finnas en gräns för hur mycket man som assistent ska hjälpa till. Det är ju förbjudet med dödshjälp exempelvis. Men var går gränsen för dödshjälp i rollen som assistent? Är det att hjälpa brukaren att ta tabletter tillsammans med alkohol som i längden kan leda till döden?

Medlem Tinas avatar
    Reg.datum
    nov 2002
    Jag är
    Annat
    Blogginlägg
    5

Assistenterna är, vad jag vet, skyldiga att assistera! Brukaren har rätt att kombinera starka mediciner med alkohol - jag känner icke funktionshindrade som gör detta, utan att begå en brottslig handling. Är personen inte medveten om följderna, så bör läkare kontaktas, men annars finns inte mycket att göra. Tystnadsplikt har man också, så man får väl bara låta bli att skydda brukaren från att avslöja sig själv och hoppas på att allmänheten reagerar. OM det är ett fall för LVM, då det är långt gånget!

Detta är mycket svårt! Att se en annan människa förstöra sig själv och vara med i förstörelseprocessen - utan att ha rätt att ingripa!!!

Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Jag är
    Assistansberättigad
    Blogginlägg
    4

Citat Ursprungligen postat av mira
    Jag har en fundering som jag hoppas att någon kan lösa åt mig.

Hur ska man handla om man som personlig assistent har en brukare som på grund av sjukdom sitter i rullstol och äter starka mediciner samt har ett alkoholmissbruk? Är man tvungen att hjälpa sin brukare till systemet för att köpa alkohol?

Jag är inte själv personlig assistent utan detta är ett dilemma jag har hört talas om genom bekanta. Enligt vad jag då hört finns det inget man kan göra utan man är tvungen att hjälpa till, vilket jag tycker låter konstigt. Om inte annat så kan LVM kanske vara ett alternativ då denna människa utsätter sin hälsa för allvarlig fara genom att blanda medicinerna med alkohol? Om det vore så enkelt att få...

Jag har som sagt ingen aning och hoppas att någon har något vettigt svar på detta!
    Det finns även narkomaner som blandar droger med alkohol!
    Både alkohol missbruk och andra droger är ju även sjukdom!
    På den tiden jag hade kommunal assistans hörde vi av en PA som ibland var hos mej: Jag får inte hindra brukaren från varken droger eller alkohol!
    Order från LSS kommunen!

Jag som brukare har rätt att begå dumheter! Så länge jag inte utsätter PA eller annan omgivning för fara! Om jag ändå utsätter andra + PA för fara så finns hjälp behovet fortfarande å kommunen eller annan ass samordnare kan inte helt enkelt ta bort PA från brukaren....ett svårt dilemma!

Uppstår problemen fort kan brukaren bli placerad på ett tillfälligt vårdboende i väntan på att man ska utreda hur man ska gå vidare. PA är ju ett serviceyrke (?) och inte ett vårdyrke så jag har svårt att tro att arbetsgivaren låter assistenter jobba kvar hos en drogande brukare.

Är det någon som jobbar/har jobbat åt en brukare som brukar narkotika eller på tok för mycket alkohol ("ständigt berusad")?

Medlem Tinas avatar
    Reg.datum
    nov 2002
    Jag är
    Annat
    Blogginlägg
    5

Jag har jobbat hos en alkoholmissbrukare, men det var mest hans vänner som ställde till obehag. Kom hans vänner dit, så gick vi därifrån, helt sonika! Det var upp till honom att köra iväg dem. Han behövde inte hjälp jämt, så han kunde be dem komma tillbaka senare.
    Arbetsgivaren är skyldig att hålla arbetsmiljön säker för personalen. Och visst, brukaren är beviljad assistans, men h*n kan få en del krav ställda på sig för att den ska utföras. En person får inte riskera att komma till skada för att en annan har rättigheter.
    Är brukaren våldsam eller så mot assarna, så kan det vara skäl för dubbelassistans. Eller t.o.m. neka assistans och erbjuda hjälp nån annan stans, t.ex. institution.
    Men den här brukaren verkade ju inte besvära assistenterna, "bara" sig själv.

Drint
    Guest

Knark

Jag har jobbat hos en brukare och hjälpt h**** att hålla i en marijuanacigrarett. Skulle JAG kunna åka dit på det?

Medlem
    Reg.datum
    mar 2006
    Jag är
    Assistansberättigad

Sv: Knark

Citat Ursprungligen postat av Drint
    Jag har jobbat hos en brukare och hjälpt h**** att hålla i en marijuanacigrarett. Skulle JAG kunna åka dit på det?
    Nej. "medhjälp till narkotikainnehav (för eget bruk)" (eller vad man nu skulle kalla det) är inget brott...Så du kan andas ut.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2006
    Jag är
    Personlig assistent

Det blir en annan sak om alkohol- och tablettmissbruket börjar inverka på arbetsmiljön så att assistenten väl och ve börjar bli lidande.

Men tyvärr går det inte att göra mycket ens då. Lagen är ju sån att brukarens rätt är den det är så länge det inte sker något olagligt. Det enda lär bli att det blir svårt att hitta kompetent personal till stället som vill stanna i så fall.

/Torbjörn

Information om detta ämne

Users Browsing this Thread

Det är för närvarande 1 användare som läser detta ämne. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Dilemma - Rätta till snuset? en arbetsuppgift?
    By tubaman in forum Yrkesroll, status, kompetens och utbildning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 17:54

Medlemmar som har läst detta ämne: 0

Finns, för närvarande, inga medlemmar till listan

Etiketter för detta ämne.

Bokmärken

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg