Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Bilstöd: anskaffningsbidrag, grundbidrag

Medlem
    Reg.datum
    jan 2006
    Jag är
    Assistansberättigad

Bilstöd: anskaffningsbidrag, grundbidrag

Hej!
    Jag undrar ni som jobbar och fick beviljad bilstöd från FK,hur mycket man får i anskaffningsbidrag,hur räknar de om man har inkomst?Jag fick beviljad bilstöd och väntar att i början av december beslut ska komma hem,tillhör den bästa gruppen sa de på FK.
    Tack på förhand!

Wolf
    Guest

Sv: Bilstöd:anskaffningsbidrag,grundbidrag

Det allmänna anskaffningsbidraget är 60 000:- (grundbelopp) men man kan även ansöka om ett inkomstbeprövat anskaffningsbidrag, jag har för mig att detta kan bli upp emot en 100 000:-, anpassningen av bilen är gratis för den funktionshindrade, detta står FK helt för.

M.v.h.

Wolf

Medlem
    Reg.datum
    jan 2006
    Jag är
    Assistansberättigad

Hej Wolf!
    Jag menade inkomstbeprövat anskaffningsbidrag,jag fick grundbidraget 60000kr,men eftersom jag jobbar undrar jag hur mycket man får i inkomstbeprövat anskaffningsbidrag?

Hej Emisaki!

Jag undrar vilken sorts bil det handlar om? Bilmärke, modell?

Med vänlig hälsning,
    G-man

Wolf
    Guest

Citat Ursprungligen postat av emisaki Visa inlägg
    Hej Wolf!
    Jag menade inkomstbeprövat anskaffningsbidrag,jag fick grundbidraget 60000kr,men eftersom jag jobbar undrar jag hur mycket man får i inkomstbeprövat anskaffningsbidrag?
    Om du arbetar heltid så är nog risken att något mer än 60 papp är uteslutet
    men det hänger ju lite på vad du tjänar, tabeller för detta skall finnas under FK´s hemsida. Kolla där och se om du blir klokare.

M.v.h.

Wolf

Medlem
    Reg.datum
    jan 2006
    Jag är
    Assistansberättigad

Hej G-man!
    Vi har att välja två bilmärke en är Chevrolet Uplander och den andra är 2007 Chrysler Town and Country Limited.Vi har svårt att bestämma oss.Vad tror du vilken är bättre?

Kommentar angående bilmodellerna m.m. kommer men jag skulle vilja få det bekräftat att den handikappade i detta fall är vuxen och att det inte handlar om att ni ska köpa ett handikappfordon för ett barns räkning?

Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Jag är
    Assistansberättigad
    Blogginlägg
    4

Citat Ursprungligen postat av emisaki Visa inlägg
    Hej Wolf!
    De räknar efter schablonbelopp! Men då du har inkomst och ej helsjukpenning, så tror jag du får lågt anskafningsbidrag! De har ju redan sagt att du ligger i topp, tjänar du bra riktigt bra! så kan det bli noll!
    Men FK kan på ett rätt enkelt sätt visa dej hur beloppet räknas ut!

Medlem
    Reg.datum
    jan 2006
    Jag är
    Assistansberättigad

Det är jag själv som ska köra bil och min fru.

Sv: Bilstöd: anskaffningsbidrag, grundbidrag

Hej Emisaki

Jag känner ju inte till dig och din erfarenhet av att ha handikappbil så jag kommer nedan att utgå ifrån att detta är något som är helt nytt för dig. Eftersom ni bara har att välja emellan två så stora bilar antar jag att du sitter i en elrullstol. Jag utgår ifrån det i alla fall.

Något du absolut måste inse är att bilar som Chrysler Grand Voyager och Chevrolet Uplander är stora bilar som är betydligt dyrare i såväl inköp som drift. Av denna anledning bör ni absolut ansöka om merkostnadsersättning ifrån försäkringskassan. Nedan följer ett utdrag ur försäkringskassans egen vägledning.

"Fasta kostnader för bil
    Försäkringskassan kan bevilja bilstöd till personer som på grund av funktionsnedsättning har väsentliga svårigheter att anlita allmänna kommunikationer. Bilstöd består av grund- och anskaffningsbidrag samt anpassningsbidrag. Grund- och anskaffningsbidraget är ett bidrag för att köpa en bil och kan beviljas var sjunde år. Bidraget täcker inte hela inköpskostnaden för bilen. Det innebär att personen själv måste bekosta en del av bilinköpet. Personer som inte beviljats grund- och anskaffningsbidrag måste bekosta
    hela inköpet själva.

För en försäkrad som använder rullstol och av den anledningen behöver större bil, minibuss eller en så kallad van bör 15 procent av skillnaden i inköpskostnaderna för ett sådant fordon och en bil i mellanstorlek årligen godtas som merutgifter. Vid denna beräkning fördelas ersättningen för merkostnaden för denna typ av bil på sju år. Detta motsvarar den tid efter vilken förnyat bilstöd normalt kan fås enligt bestämmelserna i förordningen (1988:890) om bilstöd till handikappade. (RAR 2002:9 till 5 § första stycket
    HVL )

Kostnad för försäkring för en större bil i jämförelse med försäkringskostnad för en bil i mellanstorlek inom samma försäkringsbolag bör godtas som merutgift för en person som är rullstolsburen och av den anledningen behöver en större bil. (RAR 2002:9 till 5 § första stycket HVL ) Kostnad för garage bör betraktas som en merutgift om garage är nödvändigt på grund av en funktionsnedsättning.(RAR 2002:9 till 5 § första stycket
    HVL )"

I Lag (1998:703) om handikappersättning och vårdbidrag står det i §5 punkt 3 att en handikappad person med betydande merutgifter på grund av sitt handikapp har rätt till handikappersättning så ovanstående utdrag ur försäkringskassans vägledning är faktiskt inte de enda fördyrande bilkostnaderna som du kan begära merkostnadsersättning för. Försöker du att åberopa merkostnadsersättning för fördyrande bilkostnader utöver de som försäkringskassan godkänt i sin vägledning kan du dock vara säker på att kassan sätter sig på bakhasorna och vägrar betala det du begär. Men kom då ihåg att LAGEN TRUMFAR ALLTID VÄGLEDNINGEN !!!!!!!

Syftet med lagen är att vardagslivet för en handikappad inte ska vara mer kostsamt än livet för en icke handikappad så lagens syfte kan aldrig bli uppfyllt om försäkringskassan vägrar att betala ut merkostnadsersättning för fördyrande bilkostnader.

Detta är något som det talas ytterst lite om i försäkringskassans vägledningar men är trots allt ett faktum som kassan inte kan göra något åt. Trots idoga försök!

För några år sedan startade jag en process mot kassan för att få ersättning för ökade driftskostnader för en Chrysler Grand Voyager jämfört med en normal Svensson-bil. Utifrån driftkostnadsberäkningarna som finns på konsumentverkets hemsida kunde jag bevisa att driftskostanden för 1.000 mil per år låg på ungefär 12.500 kronor mer per år för en Voyager. Kassan hade ju självklart motsatt sig mina krav men efter två och ett halvt år så vann vi slutligen i domstol och kassan tvingades att betala ut hela summan retroaktivt. Blev en skön slant det!

Exempel:
    En Svensson-bil drar 0,75 liter per mil säger vi. En Grand Voyager i original drar 1,33 liter/mil - i originalutförande! När bilen byggs om ökar sedan vikten med ytterligare 300 kg som man måste släpa runt på. Du kan alltså hävda ökade driftskostnader pga ditt handikapp med minst 0.6 liter per mil! Samma princip gäller samtliga driftskostander. Försäkringen är ju i det närmaste dubbelt den för en normal vardagsbil. Däcken är dyrare. En bil som drar så mycket bränsle drabbas av en mindre rolig skatt..... osv. osv.,

Till saken hör också att när jag gjorde denna kontroll för några år sedan ansågs Chrysler dessutom ha de dyraste reservdelspriserna i Sverige förutom Porsche! Detta skall också beaktas!!! Du finner stöd för detta påstående hos konsumentverket.

Jag minns när jag höll på med denna process så ringde jag runt till nästan ett dussin olika län i Sverige för att få höra deras åsikter angående mina merkostnadsanspråk. I nästan samtliga län sa kassorna att dylika merkostnadsanspråk aldrig skulle godkännas. De var minst sagt bestämda i sin åsikter! I något enstaka fall insåg ju handläggaren att det faktiskt låg något i det jag sa men jag fick aldrig någon uttalade stöd för mina argument. Förrän domstolen sa sitt!

När de gäller de två modellerna har jag mycket kunskap om Chryslern, men ingenting om Chevan. Faktum är att Chryslen har bland de sämsta resultaten vid svensk bilprovning och därtill har de som sagt bland de absolut högsta reservdelspriserna. Ta och kolla upp detta via konsumentverkets hemsida. Väljer ni en Chrysler ska ni veta att växellådorna i de sexcylindriga modellerna tyvärr verkar vara lite klena i förhållande till motorn. (Viktökningen påverkar säkert också.) Vi fick byta låda innan den hade gått 10.000 mil och vi tycks inte vara de enda som har dylika problem. Efter 2.000 mil fungerade helt plötsligt varken den vanliga bromsen eller p-bromsen. Spännande! P-bromsen är uruselt konstruerad och måste användas flitigt (!) annars sätter den ihop sig direkt. Reparation av p-bromsen på verkstad kostar 5.000-6.000 gången och måste ske vart tredje år minst verkar det som. Arbetet är dock inte särskillt komplicerat så om man kan, eller känner någon annan som kan, meka fixar man det för några hundralappar. Max! Verkstäderna sätter bara dit en massa nya delar som faktiskt inte behöver bytas. Det fungerar jättebra att bara smörja upp de gamla. Delarna är inte utslitna utan de kärvar bara av dammet ifrån bromsarna/vägen. Ska ni köpa en Chrysler så tänk på att ha en försäkring som täcker motorskador (inkl. växellåda) de första 10.000 milen. Tack vara detta fick vi en ny växellåda för 3.000 kr (i självrisk) istället för 30.000 kr.

Nu kanske det låter som om jag sågar Voyagern fullständigt men det är inte riktigt meningen. Visst finns det en hel del saker man skulle vilja ha ändrat men jag vill inte ge den ett rent bottenbetyg för det. Max 3 av totalt 5 dock. Andra personer får uttala sig om Chevan. Chevan kan ju vara en riktig skräpbil. Vad vet jag? Chryslern enorma försäljningssiffror beror ju nog faktsiskt inte bara på tur....

Körmässigt är Chryslern en mycket trevlig bil. Man glömmer lätt att man snurrar omkring med en mindre buss på 2,5 ton. Det är tyvärr väldigt lätt att köra alldeles för fort utan att man märker det. Det uppstyvade chassit i den ombyggda version är mycket trevligt att köra och väghållningen på kurviga vägar skiljer inte mycket ifrån bilar som väger hälften så mycket. (Har ingen erfarenhet av en Voyager i originalutförande.)

Jag har t.o.m. krockerfarenhet ifrån en Chrysler eftersom någon bröt mot väjningsplikten mitt framför oss. Min enda kommentar. Störst går först! (OBS. Du kan då fullständigt glömma att du ska kunna få en handikappbil som hyrbil i väntar på att din bil är på verkstad.... )

Lite kuriosa angeånde Chryseln är att den är ju sjusitsig i orginalutförande men efter ombyggnad så får den maximalt ta fyra passagerare (exl. föraren) även om man rent fysiskt kan sätta in sju normala säten i den igen. Anledningen till detta är att viktökningen vid ombyggnationen gör att den maximalt kan ta fyra passagerare utan att passera den maximala totalvikten. Så om ni ska skjutsa runt med fyra barn förutom er två så kan det bli problem.... Jag misstänker att detsamma gäller för Voyagers än idag. Jag vet inte om detta gäller även för Chevan.

Mitt råd till er är:

LÄS PÅ !!!

En ny dylik bil kostar idag ca 330.000 kronor i inköpskostnad. Den faktiska driftskostanden om ni kör 2.000 mil per år kommer sedan att ligga på ungefär 30 kronor milen. (Värdeminskning inte inräknat!) Faktum är dock att lagen säger att ni inte kommer att behöva betala mer i inköpskostand och driftskostnad än om ni köper en bil typ Opel Vectra eller Volvo V40. Detta innebär lätt en besparing för er på 25 till 35.000 per år! Missa inte detta! De flesta gör det tyvärr. Såvitt jag vet är denna merkostnadsersättning inte inkomstbeprövad så du borde vara berättigad till den även om du är miljardär. Det kommer dock troligen INTE att bli lätt för er att få den ersättning som ni faktiskt har laglig rätt till, men det finns levande bevis på att det är värt att kämpa på ett tag.

Hör av dig om du undrar om något mer så ska jag försöka hjälpa till. Vill du inte att det ska ske i detta forum så skicka mig ett privat meddelande.

Lycka till!
    G-man

Information om detta ämne

Users Browsing this Thread

Det är för närvarande 1 användare som läser detta ämne. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Försäkringskassan vill inte ge funktionshindrad bilstöd
    By Admin in forum Nyheter om tillgänglighet & funktionsnedsättning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 12:13

Bokmärken

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •