Visar resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ang. ob-ersättning

Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Jag är
    Assistansberättigad

Ang. ob-ersättning

Sitter här och gör en preliminär budget och undrade en sak angående helg-ob. De 18 kr som de flesta beräknar vara i timmen utlagt på ett dygn, innefattar det också helg-ob:n som är på ca 41 kr/h och 240 h/månad? Eller måste man budgetera utöver det?

leg.ass
    Guest

Sv: Ang. ob-ersättning

Citat Ursprungligen postat av Buskas Visa inlägg
    Sitter här och gör en preliminär budget och undrade en sak angående helg-ob. De 18 kr som de flesta beräknar vara i timmen utlagt på ett dygn, innefattar det också helg-ob:n som är på ca 41 kr/h och 240 h/månad? Eller måste man budgetera utöver det?
    Jag rekommenderar dig att räkna ut OB kostnaden efter schemat för ett helt år och dela summan med antal beviljade timmar, så får du ett grepp om den kostnaden.

Medlem
    Reg.datum
    mar 2006
    Jag är
    Assistansberättigad

Citat Ursprungligen postat av Buskas Visa inlägg
    Om du ska budgetera är det viktigt att det blir rätt. OB-kostnaden beror ju helt på hur mkt assistans du har!
    Ta fram kollektivavtalet (om du har nåt, annars kan du tex. sno kfo-kommunal). Räkna först ut OB-kostnaden en vanlig vecka, kvälls-ob, natt-ob och helg-ob och multiplicera med årets veckor. Sedan kollar du hur stor storhelgsobkostnaden blir per år i kollektivavtalet. (Tänk på att vissa storhelger ligger på vanliga helger, subtrahera då helgobkostnaden från storhelgkostnaden) Dela på årets timmar så har du ett snitt som passar just hos dig! Lycka till!

Det är bra att du tagit hand om din egen assistans själv Buskas. Sånt ska uppmuntras. Nu är jag inte riktigt säker på var jag fått siffrorna, men ett exempel som flera använder är att om vi har en person med assistans 24 timmar om dygnet: slår vi ut all sorts ob från årets alla dagar så ska den personen räkna med 12 timmar ob varje dag med kostnad på ca 42 kronor. Lättast är ju då att fördela detta på alla timmar varvid vi får 21 kronor ob för varje assistanstimma hela dygnet, oavsett dag. Alltså, för varje assistanstimma du har ska du plussa på med 21 kronor. I verkligheten så kör man ju på det vanliga sättet och ger olika ob beroendes på om det är kväll, natt, helg eller storhelg. Men har man budgettera för 21 kronor varje assistanstimma så klarar man detta. Här tycker jag att du kan höfta till med en eller två kronor till för att vara på den säkra sidan. Har du mindre timmar än 24 timmar så blir förstås ob:n mindre.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Jag är
    Assistansberättigad

Tack så mycket Pär och alla andra, gjorde budgeten på det mer jobbiga sättet igår. Räknade helt enkelt ut hur mycket ob:n blir på varje enskild dag (måndag, tis-tors, fredag osv) och slog sen ihop det med ordinarie timlönen så att jag fick ett snitt på kostnaderna för löner per månad.

leg.ass
    Guest

Glöm inte att OB ersättningen varierar: enkel 16,50kr på vardagskvällar fram till kl 22, kvalificerad 33,20kr på nätter och extra kvalificerad 41 kr på helger/speciella helger (Kr himmelsfärd m fl) samt storhelgs OB på storhelger på 82,10 kr. (Vårdföretagarnas avtal)

Det kanske blir i genomsnitt 42 kr som Pär skrev beroende på schemat. Jag har också hållit på att räkna OB kostnad för ett år delat med antal timmar per år. Första gången var 1994...

Medlem
    Reg.datum
    jul 2006
    Jag är
    Assistansberättigad

Programmet SchemaAnalys kan räkna ut det där automatiskt åt en...

Information om detta ämne

Users Browsing this Thread

Det är för närvarande 1 användare som läser detta ämne. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. OB-ersättning vid jour?
    By uglywiking in forum Anställningsvillkor
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 12:08
  2. Två frågor om ersättning
    By Singoalla in forum Anställningsvillkor
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 09:24
  3. Ersättning vid resor?
    By jontemyra in forum Funktionsnedsättning
    Svar: 1