Sidan 14 av 17 FörstaFörsta ... 41011121314151617 SistaSista
Visar resultat 131 till 140 av 163

Ämne: Sexuell assistans

Moderator Morticias avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Jag är
    Assistansberättigad Arbetsledare
    Blogginlägg
    29

Sv: Sexuell assistans

Citat Ursprungligen postat av Bianca Visa inlägg
    Var glad att du inte träffat snuskiga gubbar som vill ta på dig, som leker med pitten när du ska byta på dem. Det är ingen bra arbetsmiljö.
    Så för att du jobbat med snuskgubbar så anser du att personer med funktionsnedsättning som behöver PA för att få möjlighet att onanera (få fram vibrator eller annan mojäng, lägga sig i sängen, städa efteråt) inte ska få göra det när du jobbar?
    Alla möjliga och omöjligt människor kan beviljas PA, hemtjänst och en del är snuskgubbar och en del är helt vanliga människor som du själv.
    Life is a strange thing, just when you think you learned how to use it, it’s gone...
    [Shakespear’s Sister]
    www.morticia.se

Medlem
    Reg.datum
    nov 2007
    Jag är
    Personlig assistent Arbetsledare

Bianca kommer att bli bra PA efter att ha gått PA.com-utbildning..
    Katten också... den e ju gratis!
    "Var gärna avundsjuk! Inget jag har ensamrätten på" ---Folke Andersson---
    http://www.foashemsida.nu

Medlem
    Reg.datum
    apr 2009
    Jag är
    Personlig assistent

Citat Ursprungligen postat av Morticia Visa inlägg
    Så för att du jobbat med snuskgubbar så anser du att personer med funktionsnedsättning som behöver PA för att få möjlighet att onanera (få fram vibrator eller annan mojäng, lägga sig i sängen, städa efteråt) inte ska få göra det när du jobbar?
    Alla möjliga och omöjligt människor kan beviljas PA, hemtjänst och en del är snuskgubbar och en del är helt vanliga människor som du själv.
    Det beror på hur de beter sig emot mig förstås, ser de lystet ut på mig flyr jag stället (har blivit våldtagen, och antastad av män). Men det är klart frågar de på ett sätt som inte gör mig illa berörd så är det ok.

Medlem
    Reg.datum
    apr 2009
    Jag är
    Personlig assistent

Citat Ursprungligen postat av Foa Visa inlägg
    Bianca kommer att bli bra PA efter att ha gått PA.com-utbildning..
    Katten också... den e ju gratis!
    Var? Här? hahaha vad bra

Medlem
    Reg.datum
    nov 2007
    Jag är
    Personlig assistent Arbetsledare

Citat Ursprungligen postat av Bianca Visa inlägg
    Var? Här? hahaha vad bra
    Du e ju en trevlig typ Bianca, hoppas ingen skrämmer dig härifrån.
    Och jag hoppas du får toppenbetyg efter utbildningen är klar.
    "Var gärna avundsjuk! Inget jag har ensamrätten på" ---Folke Andersson---
    http://www.foashemsida.nu

Medlem
    Reg.datum
    apr 2009
    Jag är
    Personlig assistent

Citat Ursprungligen postat av Foa Visa inlägg
    Du e ju en trevlig typ Bianca, hoppas ingen skrämmer dig härifrån.
    Och jag hoppas du får toppenbetyg efter utbildningen är klar.
    tack, jag kan vara som den ljuvaste ängel snäll som en kissekatt tills jag reser ragg och fräser lite. Djur är det allra bästa som finns.

Bianca, bara för att du har råkat ut för rötägg som sextrakasserat, betyder inte det att brukare inte skulle ha rätt att onanera eller ha sex! Kan du inte vara ens i närheten när det sker, eller städa upp efteråt, bör du inte jobba hos den brukaren. Detsamma om du inte klarar av att hjälpa till med hygienen.

Att någon tar på dig, fäller snuskiga kommentarer eller onanerar framför dig, är en annan sak. Men ibland kanske brukaren inte är tillräknelig eller förstår vad h*n gör? (En del har ju hjärnskador eller förståndshandikapp, är dementa etc). Det är inte OK ändå, men att ge personen en lavett under sådana omständigheter, hjälper knappast. Snarare skulle du kunna bli anmäld. Våld är endast tillåtet i nödvärn och inte bara för att man blir arg eller känner sig kränkt.

Däremot bör man - om möjligt - säga ifrån på skarpen samt tala med sin chef och facket. För självklart är det ett arbetsmiljöproblem.

Jag har hört talas om två sådana fall. En man som blev närgången mot vissa assistenter när han var full. En annan som var lätt förståndshandikappad och lite annat och ofta var närgången, ville "kramas" osv, pga det.

Båda ville gärna ha unga tjejer som jobbade... :-= Lösningen blev dubbel bemanning samt att helt enkelt inte anställa unga tjejer eller komma "för nära". Mannen som tafsade på fyllan fick dessutom en varning.

Det är givetvis viktigt att sådana här incidenter tas på allvar. Men det är inte samma sak som att ass-berättigade inte skulle få onanera eller ha ett sexliv!

Jag skulle tro att i de allra flesta fall så gör man fel om man säger ifrån till någon i kategorin hjärnskadade och förståndshandikappade. Bara om det finns en möjlighet att lära in är det överhuvudtaget nån mening med att börja tillrättavisa. När det gäller gruppen dementa brukare är det fel att ens försöka tillrättavisa. Bara om det finns en möjlighet att lära in korrekt beteende är det nån vits med att säga till. Dementa personer saknar tyvärr förmågan till att lära in på det sättet. Att säga ifrån på ett eller annat sätt riskerar bara att orsaka oro.

I de fall jag kände till, kunde man säga till båda, det gällde bara att göra det på ett "pedagogiskt" sätt. Ingen av dem hade stora minnesstörningar eller saknade grundläggande social skills. En av dem var intellektuellt funktionshindrad och lite autistisk men inte våldsam eller så, kunde normalt skilja på rätt och fel. Det var bara mot unga tjejer som han inte kunde "bärga" sig.

Den andra var normalbegåvad men spårade ur på fyllan. H*n borde egentligen ha blivit polisanmäld.

Men självklart kan man inte polisanmäla eller varna en svårt hjärnskadad person. Personalen ska dock inte behöva utsättas för sexuella trakasserier så på nåt sätt måste det ju lösa sig.

Information om detta ämne

Users Browsing this Thread

Det är för närvarande 1 användare som läser detta ämne. (0 medlemmar och 1 gäster)

Medlemmar som har läst detta ämne: 1

Etiketter för detta ämne.

Bokmärken

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •