Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Individuell lönesättning.

Arg Individuell lönesättning.

Jag har arbetat som personlig assistent sedan 2005 ( minus 10 månader när jag utbildade mig till undersköterska ) och jag har varit hos samma privata assistansbolag hela tiden, fast hos två olika brukare. Jag fick nyligen reda på att en kollega till mig har mer i lön än vad jag har och hon har ingen tidigare erfarenhet av varken personlig assistans eller vård och hon började sin anställning 2007.
    Utbildningar såsom undersköterska ska ju inte tas i beräknande när lönen sätts som P.A utan man utgår från personlig lämplighet, men när jag sökte min nuvarande tjänst på AMS så stod det i annonsen att "brukaren har stort vårdbehov och undersköterskeutbildning är önskvärd" borde inte utbildningen tillgodoräknas då eftersom den är önskvärd??

I vilket fall som helst så kontaktade jag min arbetsgivare och bad henne motivera varför det var skillnad på våra löner och hon skrev att hon gick efter tre kriterier när hon satte individuell lön:

1. Hur stor tjänst man har, mindre tjänst = mindre timlön.
    2. Hur stor närvaro man har.
    3. Hur mycket man ställer upp och jobbar extra.

Hur kan tjänstens storlek överhuvudtaget vara avgörande i hur mycket man får i timlön?? Är det inte hur man är på arbetsplatsen och hur man funkar med brukaren som räknas.
    Närvaron förstår jag inte heller, den andra assistenten har inga barn och V.A.B:ar därför inte. Jag har två barn och V.A.B:ar därför ibland. Kan hon verkligen "bestraffa" mig för att jag har barn?? Jag har alltid haft giltiga själ till min frånvaro så därför tycker jag inte att min arbetsgivare kan utgå från V.A.B-dagar då de är min rättighet.
    Att jobba extra är ju oxå svårare för oss med barn och speciellt oss som jobbar natt. Jag ställer upp när jag kan.
    Jag har alltid skött mitt jobb perfekt och är initiativrik på arbetsplatsen och har bidragit till många förbättringar som har hjälpt både brukaren och assistenterna. Jag har aldrig fått klagomål eller liknande och har ett stort ansvar av att ensam ta hand om en brukare med stort vårdbehov nattetid.

Jag fick även reda på att när man har individuell lönesättning så ingår obligatoriska lönesamtal där man har chansen att förhandla om sin lön och få reda på hur man ska gå tillväga för att få högre lön, vilka kriterier som ska fyllas m.m. Men detta har aldrig inträffat. Vi får hem ett brev där det står hur mycket ökning vi ska ha och sen så får vi nöja oss med det. Potten som arbetsgivaren sitter på delar hon omotiverat ut till sina favoriter som då får mer i löneökning än andra.

Får det lov att gå till på detta viset? tacksam för svar.

Medlem Tinas avatar
    Reg.datum
    nov 2002
    Jag är
    Annat
    Blogginlägg
    5

Sv: Individuell lönesättning.

Hej Trellemor och välkommen till forumet!
    Nej, så tror jag faktiskt inte att det får gå till!
    Åtminstone här, där vi bor är facket mycket noga med att kriterierna ska vara kända av de anställda, att de ska vara rimliga och utarbetade tillsammans mellan den anställda och arbetsgivaren.
    Ja, man ska ha lönesamtal, precis som du skriver, om man har individuella löner.

De kriterier din chef har satt upp, är också under all kritik.
    Du har helt rätt. Man ska inte straffas för att man har barn eller är mycket sjuk själv heller för den delen. Man ska inte straffas för att man har en lägre tjänstgöringsgrad (?) och det är inte en rättvis lönesättning att straffa någon för att denne inte kan ställa upp och jobba mer. Man får lön när man jobbar mer, det är rättvist och tack är rättvist, men inte högre timpeng, tycker jag.
    De två första kriterierna tror jag att facket skulle reagera starkt emot, om du kontaktade dem. 1. man får inte diskriminera folk pga anställningsformen, vet inte vad lagen heter eller var det står, tyvärr.
    2. Mycket vab dagar skulle facket aldrig godkänna som kriterie vid ind. lönesättning. (hoppas jag, man vet aldrig...)
    3. Är jag mer osäker på, kanske skulle gå igenom.

I mitt tycke har ni inte ett enda relevant kriterie! Kontakta facket!
    En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel, medan sanningen letar efter sina sandaler...

Tack för svaret! Jag var på kommunal idag men handläggaren var ute på andra ärenden så dom skulle kontakta mig i dagarna. Får hoppas att det ska lösa sig och att jag hädanefter får ordentliga lönesamtal och slipper famla i blindo om vad arbetsgivaren förväntar sig av mig.

Moderator Morticias avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Jag är
    Assistansberättigad Arbetsledare
    Blogginlägg
    29

Citat Ursprungligen postat av trellemor Visa inlägg
    Potten som arbetsgivaren sitter på delar hon omotiverat ut till sina favoriter som då får mer i löneökning än andra.
    Inte helt ovanligt.
    Företaget jag anlitar har också individuell lönesättning. Där jag som kund, arbetsledare kan vara med och påverka av som ska ligga till grund för lönestegen.
    Men jag ogillar individuell lön. Svårt att få det rättvist om det inte är väldigt konkreta saker som ge en högre lön. Körkort, en viss utbildning, att man kan vissa saker som någon annan inte kan etc. Men jag behöver kunna få samma assistans av alla som jobbar så det sista fall. Och det finns ingen utbildning som skulle passa bättre än vilken utbildning som helst.

Blir tyvärr lätt den som chefen gillar mest får mest. Och så vill jag inte ha det.
    Life is a strange thing, just when you think you learned how to use it, it’s gone...
    [Shakespear’s Sister]
    www.morticia.se

Medlem
    Reg.datum
    nov 2007
    Jag är
    Personlig assistent Arbetsledare

Citat Ursprungligen postat av trellemor Visa inlägg
    Är det inte hur man är på arbetsplatsen och hur man funkar med brukaren som räknas.
    Precis! Så bör det vara och så är det hos oss.
    Vi fick tag på världens bästa PA för tre månader sedan, hon har snart mest betalt av alla de andra två.
    Oktoberlönen kommer att visa att hon leder löneligan hos oss, och mer blir det ifall hon fortsätter i samma stil.. är man världsbäst så är man. (hon)
    Gissa om jag är rädd om henne.. Arbetsledare som jag är.

Hejsan Trellemor!

1. Hur stor tjänst man har, mindre tjänst = mindre timlön.

Jag håller med dig. Jag förstår inte heller resonemanget bakom det där tankesättet. Frågan är om inte dylikt resonemang faktiskt bryter mot Lag (2002:293) om förbud mot diskriminering av deltidsarbetande arbetstagare och arbetstagare med tidsbegränsad anställning ...?

Läs mer om vad jag menar HÄR.

Bra att du fått detta svar skriftligt dock. Jag tycker att du borde gå till facket med detta svar och fråga om ett sådant argument verkligen är förenligt med ovanstående lag. Ifall det bryter mot lagen så är ditt löneavtal ogiltigt och då borde du rimligen kunna kräva retroaktiv lön i samma klass som din kollega.

Finns det ett kollektivavtal i ditt fall? Vilket?

Vi går efter KFO:s avtal.

Medlem Tinas avatar
    Reg.datum
    nov 2002
    Jag är
    Annat
    Blogginlägg
    5

Citat Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
    Hejsan Trellemor!

Jag håller med dig. Jag förstår inte heller resonemanget bakom det där tankesättet. Frågan är om inte dylikt resonemang faktiskt bryter mot Lag (2002:293) om förbud mot diskriminering av deltidsarbetande arbetstagare och arbetstagare med tidsbegränsad anställning ...?

Läs mer om vad jag menar HÄR.

Bra att du fått detta svar skriftligt dock. Jag tycker att du borde gå till facket med detta svar och fråga om ett sådant argument verkligen är förenligt med ovanstående lag. Ifall det bryter mot lagen så är ditt löneavtal ogiltigt och då borde du rimligen kunna kräva retroaktiv lön i samma klass som din kollega.

Finns det ett kollektivavtal i ditt fall? Vilket?
    JA, tack för länken G-man, det var den jag saknade!
    En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel, medan sanningen letar efter sina sandaler...

Tack så mycket för all hjälp. Jag ska på möte med facket nästa vecka och så får vi se vad som händer efter det.

Medlem
    Reg.datum
    apr 2009
    Jag är
    Personlig assistent

Jag hoppas och tror att det löser sig för dig/er på arbetsplatsen.

Obegripligt hur man kan vara så trångsynt när man sitter i en chefsposition. Känns inte riktigt som rätt person på rätt plats om det där är det bästa denne kan komma på. Det är ju nästan pinsamt hur uselt innovativt det är.

På sätt och vis förstår jag att chefen har satt upp riktmärken för att faktiskt kunna mäta prestationen. I regel ser ju sällan cheferna hur själva arbetet utförs och hur intresserad, flitig samt hur bra det fungerar mellan brukare och assistent.

Att mäta enbart efter hur mycket/lite man jobbar säger ju absolut ingenting om ens arbetsprestation. Man kan ju jobba +200h/månaden och ändå utföra ett dåligt jobb.

Jag tycker definitivt att facket bör gå in och medla i den här situationen. Förslagsvis kan man med lite enkel diplomati tillsammans skapa de lönekriterier som skall gälla. Antingen med facket eller helt enkelt bara mellan arbetstagarna och arbetsgivaren.

T ex. så tar man upp vad alla gemensamt är en dålig, normal och bra insats. Vad är viktigt för att det skall fungera optimalt? Självinsikt hos arbetstagaren? Initiativrikedom, samspel etc. Sedan får arbetsgivaren helt enkelt hålla en intervju med varje anställd. Jag tror nog att de flesta är förhållandevis ärliga under sådana samtal...

Ovanstående är ju bara en extremt kortfattad modell, med samarbete kan man utarbeta riktigt goda lönekriterier.

Information om detta ämne

Users Browsing this Thread

Det är för närvarande 1 användare som läser detta ämne. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Kommunal - Individuell lön
    By uglywiking in forum Fackförbund och A-kassa
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 13:04
  2. Diskriminerande lönesättning av visstidsanställda!!!
    By lisette-79 in forum Anställningsvillkor
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 07:44
  3. Fast lönesättning
    By JimFylkeson in forum Anställningsvillkor
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 18:39
  4. Assistansföretagens lönesättning
    By zazza in forum Anställningsvillkor
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 13:22
  5. Vad ska vi med individuell lön till?