Personlig Assistent .com - Mötesplatsen för personliga assistenter

Gå tillbaka   Personlig Assistent .com > Diskussioner om personlig assistans > Övriga frågor om personlig assistans

Övriga frågor om personlig assistans Frågeställningar, med anknytning till personlig assistans, som inte passar i någon annan forumkategori postas här.

Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2010-02-08, 12:59
windstar windstar är inte uppkopplad
Medlem

Assistansberättigad
Reg.datum: maj 2006
Blogginlägg: 4
Snö och rullstol!

Vad gäller egentligen?
Denna vinter är det mer snö än vanligt!
Snöröjningen är så bristfällig (åtminstonde i örebro)
så det går ej att köra rullstol, Färdtjänst säger: alla bilar är ute, vi måste köra folk om så bara 100 meter eller färdtjänst måste hjälpa folk över gatan

Mina asistenter orkar/kan inte köra mej 50 meter till lilla matbutiken på hörnet, då rullstolen sjunker i snön å jag bor i tätbebyggelse!

Har även en elektrisk rullstol: Tracker denna klarar sommartid att köra över stock å sten i skogen, men fastnar i gatukorsningar, dåligt skottade trottoarer

Har man rätt att klaga på snöröjning?

Mina grannar undrar om jag ens kan ta mej ut? jodå vi har skottat min altan, dit kommer jag, eller får ta färdtjänst 40 meter för å komma till matbutiken
Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 15:21
blossom blossom är inte uppkopplad
Medlem

Assistansberättigad
Reg.datum: jul 2006
Sv: Snö och rullstol!

Klart du får klaga. Sen vet jag inte om det hjälper... det är lika illa överallt...
Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 18:38
Tinas avatar
Tina Tina är inte uppkopplad
Medlem

Annat
Reg.datum: nov 2002
Blogginlägg: 5

Tycker absolut att du ska klaga!
För några år sen var det jättesvårt att ta sig fram i rullstol här på Orust också, eftersom man plogade vägarna så att snövallarna kom upp på - trottoaren. Men tydligen har någon eller några klagat, för nu är det drägligt. Även trottoarerna plogas med en liten smal plog.
Visst är det lite trögt att köra ibland, men det är ju inte så att rullstolen sjunker ner.

Tror att en viss person kan ligga bakom här. En kille som själv sitter i rullstol åkte runt i kommunen och undersökte handikappanpassningen på alla offentliga platser, åkte buss, besökte restauranger m.m. Han gjorde sen ett informativt häfte till invånarna om var det gick att ta sig fram / in. Tror att kommunen stöttade det projektet.
Gammal 2010-02-09, 08:22
driven driven är inte uppkopplad
Medlem

Personlig assistent
Reg.datum: jan 2008

Jag har länge undrat hur många rullstolsbundna gör de vintrar det kommer mycket snö. Där jag jobbar, går det för det mesta bra att rulla ut på trottoaren = tillplattat och sandat. Men så snart man kommer till en gatukorsning, ligger det en liten vall eller snöhög för = tvärstopp. Även för många permosar. Och som assistent kan man ju varken lyfta eller dra rullen genom snöhögen, i alla fall inte ensam. Många brukare hamnar alltså i praktiken i husarrest, eller får förlita sig helt på färdtjänsten - som är fullständigt överbelastad pga detta...

Jag älskar vita vintrar och hoppas på snö även kommande år. Åtminstone i december och januari. Det blir så mycket ljusare, man kan ägna sig åt vintersporter mm. MEN, detta problem - med att många i rullstol knappt ens kommer ut - måste ju lösas! Hur gjorde "ni" förr om åren, när det var mer snö än det brukar vara nu? Var det bättre snöröjning då? Har standarden sjunkit, är det ju där felet ligger...

Samtidigt får man inte glömma att det har varit OVANLIGT mycket snö i år, vilket säkert ställer till det extra. Det har ju gällt allt: tågtrafiken, biltrafiken etc... Som sagt, vita vintrar är trevligare än regniga, men det hade räckt med hälften...
Svara med citat
Svara

Bokmärken

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15.

CL Assistans