|
Sv: Snö och rullstol!
Jag har länge undrat hur många rullstolsbundna gör de vintrar det kommer mycket snö. Där jag jobbar, går det för det mesta bra att rulla ut på trottoaren = tillplattat och sandat. Men så snart man kommer till en gatukorsning, ligger det en liten vall eller snöhög för = tvärstopp. Även för många permosar. Och som assistent kan man ju varken lyfta eller dra rullen genom snöhögen, i alla fall inte ensam. Många brukare hamnar alltså i praktiken i husarrest, eller får förlita sig helt på färdtjänsten - som är fullständigt överbelastad pga detta...
Jag älskar vita vintrar och hoppas på snö även kommande år. Åtminstone i december och januari. Det blir så mycket ljusare, man kan ägna sig åt vintersporter mm. MEN, detta problem - med att många i rullstol knappt ens kommer ut - måste ju lösas! Hur gjorde "ni" förr om åren, när det var mer snö än det brukar vara nu? Var det bättre snöröjning då? Har standarden sjunkit, är det ju där felet ligger...
Samtidigt får man inte glömma att det har varit OVANLIGT mycket snö i år, vilket säkert ställer till det extra. Det har ju gällt allt: tågtrafiken, biltrafiken etc... Som sagt, vita vintrar är trevligare än regniga, men det hade räckt med hälften...
|