Personlig Assistent .com - Mötesplatsen för personliga assistenter

Gå tillbaka   Personlig Assistent .com > Diskussioner om personlig assistans > Arbetsmiljön för personliga assistenter

Arbetsmiljön för personliga assistenter Personliga assistentens arbetsmiljö tas upp här.

Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2010-02-02, 15:30
G-man G-man är inte uppkopplad
Moderator

Annat
Reg.datum: jul 2006
Sv: uttnyttjad!

Det bör väl dock även beaktas att TS kan ha svårt att komma runt det faktum att h*n sannolikt har en viss uppsägningstid. Det kan stå en arbetare dyrt att bara lämna tjänsten. I teorin så kan ju en arbetsgivare kräva ekonomisk ersättning för de ökade kostnader som en "skolkande" assistent kan orsaka företaget.

Jag upphör nog dock aldrig att förvånas över att arbetsgivare begår olika former av bidragsbrott inför assistenterna utan att inse att assistenterna har all rätt att anmäla det. Att sen dessutom bete sig illa mot den som enkelt kan anmäla ens brottsliga gärningar får väl ändå anses vara idioti i kubik...
Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 17:54
driven driven är inte uppkopplad
Medlem

Personlig assistent
Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
Det bör väl dock även beaktas att TS kan ha svårt att komma runt det faktum att h*n sannolikt har en viss uppsägningstid. Det kan stå en arbetare dyrt att bara lämna tjänsten. I teorin så kan ju en arbetsgivare kräva ekonomisk ersättning för de ökade kostnader som en "skolkande" assistent kan orsaka företaget.

Jag upphör nog dock aldrig att förvånas över att arbetsgivare begår olika former av bidragsbrott inför assistenterna utan att inse att assistenterna har all rätt att anmäla det. Att sen dessutom bete sig illa mot den som enkelt kan anmäla ens brottsliga gärningar får väl ändå anses vara idioti i kubik...
Jag skulle gissa att denna sk arbetsgivare, kallt räknar med att assistenterna inte bryr sig eller vågar anmäla. Men därmed är risken också minimal att h*n skulle börja bråka om någon uppsägningstid med TS, eller inte betala ut h*ns lön. Det vore ju som att lägga geväret i handen på jägaren

Jag FÖRSTÅR att TS gick sin väg. Men jag HOPPAS att h*n orkar/vågar anmäla ändå! För precis som Stig, tycker jag fruktansvärt synd om brukaren - som säkert inte kan ta sig därifrån på egen hand. Det kan ju trots allt assistenterna... Det är ju därför Lex Sarah finns...
Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 18:05
Medlem

Personlig assistent

Det är fruktansvärt otäckt egentligen, när man tänker på hur utsatt en gravt rörelsehindrad eller hjärnskadad person, kan bli i "fel" persons närvaro. Har jag en förtryckande sambo eller släkting, kan jag själv lyfta telefonluren och ringa efter hjälp, eller ge mig iväg på egna ben. (Så vida jag inte hålls inlåst eller dylikt.) Men om man inte kan detta, rent fysiskt? Utan hjälp från den som förtrycker? Eller om man pga en hjärnskada inte kan prata eller göra sig förstådd i telefon? Utan man måste be någon? (Läs: förövaren?)

"Dubbelt utsatt" tycker jag är en passande rubrik angående temat våld mot funktionsnedsatta kvinnor. Kanske en sidorubrik - "också utsatt" - borde tillämpas för utsatta män?

Jag glömmer aldrig när jag läste om kvinnan i permobil, som fick inbrott i sin lägenhet _medan hon var hemma_! Några ungdomar bara tog sig in och började plocka åt sig grejer mitt framför ögonen på henne. Först bad hon dem gå, sedan försökte hon hindra dem från att länsa hennes hem, genom att köra på dem med permobilen. Att ha en sådan sinnesnärvaro i en sådan situation - när man vet att man inte kan försvara sig - det är starkt! Många hade nog blivit paralyserade istället. Jag beundrar kvinnan, men vilken hemsk upplevelse...
Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 20:21
Tinas avatar
Tina Tina är inte uppkopplad
Medlem

Annat
Reg.datum: nov 2002
Blogginlägg: 5

Var stark, madde och anmäl detta, efter de råd du fått! Låt ditt raseri glöda ett tag till, så det räcker till att försöka göra det bättre för din f.d. brukare!
Jag har för mig att man kan bli av med den innestående lönen om man går på studs, för man är skyldig att arbeta under uppsägningen. Men du får bjuda på det helt enkelt!
Gammal 2010-02-03, 00:26
G-man G-man är inte uppkopplad
Moderator

Annat
Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av driven Visa inlägg
Jag FÖRSTÅR att TS gick sin väg. Men jag HOPPAS att h*n orkar/vågar anmäla ändå! För precis som Stig, tycker jag fruktansvärt synd om brukaren - som säkert inte kan ta sig därifrån på egen hand. Det kan ju trots allt assistenterna... Det är ju därför Lex Sarah finns...
Det är också viktigt att veta vad som är anmälningspliktigt.

Att brukaren tvingas utsättas för sådant som gör ont, såsom att sitta uppe när det smärtar, är anmälningspliktigt. Men att en brukare tvingas bevittna att dennes sambo bjuder hem en älskarinna är ej något som ska anmälas. Det är absolut psykisk tortyr av värsta slag, men ej något som är straffbart.
Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 08:14
Medlem

Personlig assistent

Citat:
Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
Det är också viktigt att veta vad som är anmälningspliktigt.

Att brukaren tvingas utsättas för sådant som gör ont, såsom att sitta uppe när det smärtar, är anmälningspliktigt. Men att en brukare tvingas bevittna att dennes sambo bjuder hem en älskarinna är ej något som ska anmälas. Det är absolut psykisk tortyr av värsta slag, men ej något som är straffbart.
Jag håller med, och sedan VET vi ju inte vad brukaren och h*ns sambo har för överenskommelse (eller om h*n är för sjuk för att förstå?) Men en del lever ju i öppna förhållanden och är nöjda med det.

Det som är lagbrott här, eller anmälningspliktigt, är ju hur brukare och assistenter behandlas av sambon. Brukaren får inte utsättas för smärta eller skada och assistenterna ska inte passa upp på sambon och h*ns partner. (T ex laga mat åt dem om inte brukaren äter också eller har gett direktiv om det).

Det andra som är lagbrott, är om det fuskas med assistansmedel. Och allt detta sammantaget får man ju känslan av, att sambon fortsätter leva ihop med brukaren, bara för att kunna håva in pengar på dennes hjälpbehov. Dvs h*n bryr sig varken om brukaren eller assistenterna, utan utnyttjar bara situationen. Men det är ju svårt att bevisa.
Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 22:09
madde.69 madde.69 är inte uppkopplad
Medlem

Personlig assistent
Reg.datum: mar 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Tina Visa inlägg
Var stark, madde och anmäl detta, efter de råd du fått! Låt ditt raseri glöda ett tag till, så det räcker till att försöka göra det bättre för din f.d. brukare!
Jag har för mig att man kan bli av med den innestående lönen om man går på studs, för man är skyldig att arbeta under uppsägningen. Men du får bjuda på det helt enkelt!
Hej igen!
Jag ska inte ge mig jag ska jobba min uppsägningstid och när jag fått ut min sista lön då kommer ja göra det! Det är många saker som inte är rätt på denna arbetsplats men vågar inte nämna för mkt här pga tystnadsplikt osv!
Nu lever jag dag för dag och mår inte så jättebra men måste försöka stå ut!
Jag ska berätta sen när det tar fart!
Tack för alla råd dom har jag verkligen nytta av just nu!
Kram till er alla!
Madde
Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 15:19
foriozzo foriozzo är inte uppkopplad
Medlem

Personlig assistent
Reg.datum: nov 2009

Citat:
Ursprungligen postat av madde.69 Visa inlägg
Hej!
Jag söker nytt jobb för fullt, mår så dåligt och har ångest varje dag jag ska till jobbet. i går fick vi assis utskällning av min brukares sambo, min brukare ska sitta uppe hela dagarna får ej vila mer än tio min om dagen, men min brukare klarar ej av att sitta uppe denne har värk i kroppen hela tiden och behöver ligga ner och vila men nu får min brukare ej det och jag mår dåligt av detta att se hur min brukare lider!
I går grät jag när jag gick från jobbet och idag ska jag dit och jobba kvällspass och jag vet inte hur jag kommer att klara av detta pass!
Vill tillägga också att min arbetsgivare fuskar och har ljugit för f kassan, för att stoppa pengarna i egen ficka. Jag undrar vad händer om det blir mer utskällning i dag och jag går därifrån bara, kan min arbetsgivare vägra att betala ut min nästkommande lön?
Som det är nu och jag mår så dåligt så tänker jag bara att snart skiter jag i att gå dit och går till sos istället, Och jag tycker så synd om min brukare så jag anser det är ren misshandel om vi ska göra som sambon säger. Kan berätta många saker men är rädd pga tystnadsplikten, vart kan jag vända mig finns det någon jag kan gå och prata med eller ringa till är det någon som vet?
Jag får ej vara med i facket! Kan jag ringa och prata med dom fast jag ej är med där?
Kram Madde
Hej Madde !
hör av dig till min hemsida : lucapersonligassistans.se
för att kunna diskutera ditt ärende
bästa hälsningar : orlando C
och kämpa för din brukare för att han är inte delaktigt i detta
Svara med citat
Svara

Bokmärken

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.

CL Assistans