|
Sv: Ska man handla till brukaren innan eller efter arbetet?
Vissa månader KAN jag inte ligga ute med pengar. Ens om jag skulle vilja. OK någon eller några dagar, men inte tills nästa lön kommer. OK 30 spänn, men inte 300...
De som kan lägga ut och de som vill uträtta ärenden utanför arbetstid, får väl göra det. Men det är ett oskick att det ibland görs till ett uttalat eller outtalat "krav". Min åsikt är att om någon blir utnyttjad, eller om det påverkar hela gruppen negativt, t ex att brukaren börjar "favorisera" vissa eller undrar varför inte alla kan göra samma sak, (trots att det inte ingår i jobbet), så fungerar det inte.
Detsamma gäller omvänt, naturligtvis. Brukaren ska inte behöva låna mig pengar eller lägga ut för mig, om h*n inte kan. MEN om h*n ska någonstans t ex, det kostar för mig och h*n inte har hunnit få förskott från ass-kontoret, finns ibland inget alternativ...
När det gäller att brukaren inte alltid är med, tror jag oftast att det handlar om situationer där det är svårt eller plågsamt för brukaren att ge sig ut - t ex pga kyla, snö eller sjukdom. Det måste man respektera. Och jag har inget emot att uträtta ärenden själv, så länge det inte är för tungt eller handlar om situationer där brukaren måste legitimera sig eller dyl. Då måste ju h*n vara med (eller någon med fullmakt göra det).
Men som sagt - det ska ske under arbetstid. Normalt i alla fall.
|