Personlig Assistent .com - Mötesplatsen för personliga assistenter

Gå tillbaka   Personlig Assistent .com > Diskussioner om personlig assistans > Yrkesroll, status och identitet

Yrkesroll, status och identitet Vad är en personlig assistent? Vad ingår i yrkesrollen?

Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2010-01-15, 20:07
Darkman Darkman är uppkopplad nu
Medlem

Personlig assistent
Reg.datum: apr 2009
Sv: Ska man handla till brukaren innan eller efter arbetet?

Det här är nog ett ganska vanligt fenomen, alltså handling utan att brukaren är med. Inget fel i det egentligen....

Men...det skall ju förstås göras under arbetstid. Sedan tycker jag generellt sett inte att man ska ligga ute med pengar, varken åt det ena eller det andra hållet. De flesta seriösa arbetsgivare är väldigt tydliga med detta. Men det är förstås något som man får ta med en nypa salt och sunt förnuft också.
Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 11:10
driven driven är inte uppkopplad
Medlem

Personlig assistent
Reg.datum: jan 2008

Vissa månader KAN jag inte ligga ute med pengar. Ens om jag skulle vilja. OK någon eller några dagar, men inte tills nästa lön kommer. OK 30 spänn, men inte 300...

De som kan lägga ut och de som vill uträtta ärenden utanför arbetstid, får väl göra det. Men det är ett oskick att det ibland görs till ett uttalat eller outtalat "krav". Min åsikt är att om någon blir utnyttjad, eller om det påverkar hela gruppen negativt, t ex att brukaren börjar "favorisera" vissa eller undrar varför inte alla kan göra samma sak, (trots att det inte ingår i jobbet), så fungerar det inte.

Detsamma gäller omvänt, naturligtvis. Brukaren ska inte behöva låna mig pengar eller lägga ut för mig, om h*n inte kan. MEN om h*n ska någonstans t ex, det kostar för mig och h*n inte har hunnit få förskott från ass-kontoret, finns ibland inget alternativ...

När det gäller att brukaren inte alltid är med, tror jag oftast att det handlar om situationer där det är svårt eller plågsamt för brukaren att ge sig ut - t ex pga kyla, snö eller sjukdom. Det måste man respektera. Och jag har inget emot att uträtta ärenden själv, så länge det inte är för tungt eller handlar om situationer där brukaren måste legitimera sig eller dyl. Då måste ju h*n vara med (eller någon med fullmakt göra det).

Men som sagt - det ska ske under arbetstid. Normalt i alla fall.
Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 09:49
A-L3 A-L3 är inte uppkopplad
Medlem

Personlig assistent
Reg.datum: jan 2010

Hejsan!
Tack för era svar och jag ska gaska upp mig och säja ifrån innan jag behöver tjata om pengar som jag lagt ut på mat. Ska även föreslå att inhandlingen kan göras via internet, för då löser ju sig allt.
Hälsningar A-L3
Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 12:49
windstar windstar är inte uppkopplad
Medlem

Assistansberättigad
Reg.datum: maj 2006
Blogginlägg: 4

Citat:
Ursprungligen postat av A-L3 Visa inlägg
Hejsan!
Jag arbetar som p-a och brukaren vill att jag handlar mat till h-n innan min arbetstid börjar. Jag får inget betalt. Är det meningen att man ska arbeta gratis? Jag är ju rädd att inte kemin ska stämma så vad tycker ni att jag ska göra?
Då denna vinter har gjort det helt omöjligt att ta sej fram utomhus (finns det handikapp snö skoter att koppla till rullen?)
Handlar även mina assistenter ibland utan att jag följer med, naturligtvis sker detta under schemalagd arbetstid

Vid ett enda tillfälle har en assistent valt att handla på fritid då denna själv skulle handla där och sedan tog med varorna nästa arbetsdag, men vid detta tillfälle önskade assistenten själv att få göra detta
Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 13:14
Stig Stig är inte uppkopplad
Medlem

Assistansberättigad
Reg.datum: dec 2008

Jag ställer mig helt frågande till varför man skulle vilja handla åt någon när det inte är på ens arbetstid + att man skall ligga ute med pengar dessutom. Lätt absurd situation såklart.

Att sedan väder, hälsa, situation gör att brukaren inte följer med och köper veckans potatis är en helt annan sak. Det kan säkert bli bättre för båda parter om man kan vila från varandra den stunden och brukaren hinner att vara lite privat. Ett andningshål för både assistent och brukare om man går nära varandra hela dagen/dygnet.
Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 13:49
Pärs avatar
Pär Pär är inte uppkopplad
Moderator

Annat
Reg.datum: dec 2003

Enligt FK:s vägledning, som följer regeringspropositionen i det här fallet, menar att assistanstid endast ges om den enskilde närvarar. Men sunda förnuftet måste vara såsom Stig ovan beskriver. Det är så jag har gjort och jag råder alla andra också att göra det.
Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 09:39
fabriksarbetare fabriksarbetare är inte uppkopplad
Medlem

Personlig assistent
Reg.datum: feb 2010

Självklart ska du inte arbeta en minut gratis. Antingen handlar du när ditt arbetspass börjar och kommer då lite senare till din brukare eller så går du ifrån den personen en stund när du väl är där. Varför ska man jobba gratis? Inte en chans att jag skulle göra det bara 1 minut, vårdarbetare förväntas redan jobba för nästan inge pengar alls, inte sänka din egen lön genom att göra arbetstid du inte får ngt för.
Svara med citat
Svara

Bokmärken

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:52.

CL Assistans