Personlig Assistent .com - Mötesplatsen för personliga assistenter

Gå tillbaka   Personlig Assistent .com > Övriga forumkategorier > Fackförbund och A-kassa

Fackförbund och A-kassa Allt som rör fackliga frågor och A-kassan tas upp här.

Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2010-01-23, 11:51
Ulrika Ulrika är inte uppkopplad
Medlem

Personlig assistent
Reg.datum: jan 2010
Fråga Byte av arbetsplats under graviditet

Hej.

Arbetar för ett privat bolag och har två arbetsplatser. En vecka efter att jag berättat att jag är gravid blev jag uppsagd från den arbetsplats där jag arbetar flest timmar. Bolaget jag arbetar för var mycket tydliga med att de vill behålla mig som assistent och redan veckan efter beskedet fick jag börja på en ny arbetsplats.

Min fråga/mina frågor lyder,

Har jag rätt till kompensation för eventuell nedsatt arbetstid som möjligen infaller innan jag kommit upp i samma arbetstid på min nya arbetsplats? Dvs när min två veckors uppsägningstid gått ut. Kan jag alltså hävda att få samma arbetstid på min nya arbetsplats eller har jag ingen sådan rättighet?

Om det är så att jag kan bli kompenserad för mindre antal timmar på min nya arbetsplats måste jag då ta emot vad helst jag erbjuds? Kan jag vara tvingad att arbeta nattskift om det är det enda som är ledigt?
Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 19:31
Tinas avatar
Tina Tina är inte uppkopplad
Medlem

Annat
Reg.datum: nov 2002
Blogginlägg: 5
Sv: Byte av arbetsplats under graviditet

Hej Ulrika, välkommen hit och grattis till graviditeten!

Jag undrar hur du är anställd? Är du tills vidare, visstids eller timanställd? Privat eller kommun? Vad var orsaken till att du blev uppsagd på din ena arbetsplats så snart efter att du berättat att du är gravid?

Om du blivit uppsagd hos ena brukaren och du inte är tills vidare anställd på företaget, utan de har bara erbjudit dig ett annat jobb istället, så har du inte rätt till ett visst antal timmar. Då får du ta vad du erbjuds.
Men man får inte säga upp någon bara för att hon blivit gravid, så berätta gärna lite mer, så ska vi nog kunna hjälpa dig!
Gammal 2010-01-26, 21:49
Medlem

Personlig assistent

Tack. =)

Jag var tillsvidareanställd på båda arbetsplatser. Orsakerna jag fick var väldigt vaga och hade inte så mycket med brukaren att göra utan med andra i omgivningen som tyckte att det "inte funkade".
Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 06:27
Tinas avatar
Medlem

Annat

Tills vidare anställd och inte provanställd eller nåt, alltså.
Då gör arbetsgivaren helt rätt och erbjuder dig annat jobb, vilket är deras skyldighet. Då har du rätt till samma antal timmar som du hade förut, men om det inte finns ledigt hos din arbetsgivare (de kan inte skapa jobb eller låta nån annan gå) så kan du få acceptera en lägre tjänst.
Du kan också få acceptera nattjobb.
Om du har fått en "tung" arbetsplats så kan du söka havandeskapspenning under graviditetens sista veckor.

Arbetsgivaren bör ha kontaktat facket när de sa upp dig, särskilt om de inte lyckas hitta en likvärdig tjänst till dig. Om facket inte har varit involverat, så bör du själv vända dig till dem om du är medlem.
Man får inte säga upp någon på en tillsvidare tjänst på vaga grunder. Det krävs synnerliga skäl för det. Därför kan du ha rätt till kompensation för förlorade timmar, men det måste utredas på riktigt sätt av din arbetsgivare. Då behöver du ha med dig facket.
Gammal 2010-01-28, 09:52
Medlem

Personlig assistent

Kan jag bli inkomstkompenserad om det inte finns möjlighet att ge mig samma arbetstidsprocent som jag hade tidigare?

Jag har nu gått med i facket men var inte med för tiden då det hände, jag trodde jag fortfarande var inskriven hos lärarförbundet men skrev nog ut mig när jag fick barn (-08) Vad gör jag nu? Jag har gått med i Kommunal för jag vill givetvis vara ansluten till ett fack men har jag ingen hjälp att vänta därifrån?
Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 06:20
Tinas avatar
Medlem

Annat

Jo, kontakta facket, de bör se över om du blev uppsagd på riktiga grunder. En tillsvidaretjänst kan man inte säga upp hur som helst, det krävs att du i princip har misskött dig grovt och / eller att det inte går att tala dig till rätta.
Kommer man fram till att du har blivit uppsagd på felaktiga grunder så har du goda chanser till kompensation för förlorade timmar.
Eller rättare sagt, då har du rätt till det, men det krävs oftast att man har en vettig chef med god ekonomi, eller själv kämpar hårt eller har hjälp från starka och kunniga fackfolk för att man ska få igenom det.
(Chefen behöver inte vara vettig och ha god ekonomi för att man ska ha rätt till kompensationen i ditt fall, men det underlättar diskussionerna!)
Gammal 2010-03-25, 03:44
assistenten_78 assistenten_78 är inte uppkopplad
Medlem

Personlig assistent
Reg.datum: sep 2009

Jag tycker verkligen att du ska prata med facket om det här, det låter onekligen som att du har blivit sparkad pga graviditet. Det är diskriminering.
Svara med citat
Svara

Bokmärken

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.

CL Assistans