Personlig Assistent .com - Mötesplatsen för personliga assistenter

Gå tillbaka   Personlig Assistent .com > Diskussioner om personlig assistans > Att leva med personlig assistans

Att leva med personlig assistans Berätta, diskutera eller ställ frågor om hur det är att, ur ett brukar- eller anhörigperspektiv, leva med personlig assistans.

Svara

Ämnesverktyg
Gammal 2010-02-03, 20:18
Asterix Asterix är inte uppkopplad
Medlem

Anhörig
Reg.datum: jul 2009
Om föräldrar som assistenter. För- och nackdelar.

.
Denna diskussion är urklippt ur tråden Scheman som följer ATL som förälder - är det möjligt?

/G-man

--------------------------------------------------

Kan bara tillägga,som mamma till barn med assistans,att ni kommer att upptäcka att det är skönt med avlastning iform av en utomstående assistent.
Fundera på när ni som mest och bäst skulle vilja vara lediga själva och sedan gör ni ett schema på tre personer utifrån det.
Kanske en hel helg då ni båda är lediga?Ni behöver vara lediga för att orka,tänk på det.Sedan är det bättre ju fler som kan komma in och jobba t ex om ni blir sjuka.
Härligt att ni fått assistans till ert barn GRATTIS.

.

Senast redigerad av G-man den 2010-02-05 klockan 16:58.
Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 21:11
mor mor är inte uppkopplad
Medlem

Anhörig
Reg.datum: feb 2009
Sv: Schema som följer ATL som förälder-är det möjligt?

Vi har faktiskt haft assistans i 5 år ( vad tiden går fort!)... Förstår att endel gillar att ha utomstående assistenter, avlastning mm men det passar inte mig/oss. Visst är det skitjobbigt ibland att ha dygnetrunt pass, men jag känner mig också väldigt lyckligt lottad som fått just mitt barn. Vi har haft utomstående assistent hemma, och inget ont om personen i fråga men jag fixar det inte!!!
Eftersom det är ett barn vill han vara med sina föräldrar precis så som hans syskon och därmed blir det vi som får göra jobbet själv oavsett om det finns ass hemma. Varför bli torkad, matad osv av en PA när mamma är hemma liksom. PA blir förvirrad av att jag försöker överlåta det på denne när barnet tydligt visar att det är mig den vill bli hjälpt av... Och då blir det jag som får göra det... Ja ni förstår själva.... PA blir mest ett störmoment och extra person som jag måste tala om allt för och jag tycker det är enklare att göra det som ska göras själv framför att gå som en pekpinne och domdera. Orkar inte vänta på att initiativförmågan ska infinna sig liksom. Sen läser ni väl på detta forum hur det väldigt ofta ifrågasätts vad som är arbetsuppgifter för en PA eller ej. Det slipper jag numera att hantera!
Läste tex i en tråd om en PA som gnällde för att brukaren ville leka.. Men hallå då får jag ju vara tillreda hela tiden iaf om min PA inte kan/ska leka med honom. Han har ju inga vänner.

Problemet är ju inte egentligen att orka med barnet utan att orka med allt runt omkring som man ständigt får stånga huvudet blodigt på... Skola, FKassa, mm.

Men 3 assistenter vad ska jag göra då? Först gå till ett vanligt jobb och sen komma hem till ett oavlönat jobb där det dessutom sitter en sk assistent och glor på mig.
Nejdu! det livet kan någon annan ha. Vi har aktiviteter varje dag efter skolan, och jag vill inte missa när han lär sig simma, cykla eller vad det nu kan vara som vi gör.
Jag har alltid jobbat mycket så det vill jag fortsätta med.

Gissar att det är tydligt vem jag tycker gör det bästa jobbet!

Senast redigerad av G-man den 2010-02-05 klockan 16:52. Anledning: separerat stycket i två trådar
Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 21:40
Medlem

Anhörig

Har FK verkligen tagit beslut utifrån arbetstid,det var då konstigt?
Jag för min del har vägt fördelar mot nackdelar och kommit fram till att jag mest av allt behöver orka finnas till som mamma resten av mitt liv,därför vill jag ha utomstående assistenter.Man får förstås lära upp dem,ingen kan ju begära att de kan och vet det vi föräldrar vet som känt våra barn sedan de föddes.
Ni behöver inte alls ha ett annat jobb,ni kan mycket väl jobba heltid som assistenter båda två och ha en tredje dessutom och då har ni ju fördelen av att kunna välja när det skulle passa bäst.
Här har vi istället ibland PA-fria helger och det är skönt!
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 08:02
Medlem

Anhörig

Du och jag tycker väl olika helt enkelt. Jag tycker det sliter mer på mig rent psykiskt att ha en PA (utomstående) hemma. Vi ska dock lite längre fram se om vi kan hitta en kille som PA just för aktiviteter utanför hemmet. Tex bada och sådant.
Självklart är det lika jobbigt för PA att vara i en familj och jobba.

Vi får se längre fram, men just nu är det smidigast som det är och vår vardag fungerar ganska ok med denna lösning.

Sen känner väl inte jag att jag har så mycket behov av egentid. Hade jag inte haft min son som slukar varje ögonblick så hade jag varit otroligt rastlös. Vad gäller övriga syskon så ser vi till att det blir egentid med det även om det aldrig blir med mamma och pappa samtidigt om inte brorsan är med.

Senast redigerad av G-man den 2010-02-05 klockan 16:52. Anledning: separerat två trådar
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 11:11
Medlem

Anhörig

Tro mig,jag tycker också att det är "jobbigt" ibland att ha PA hemma (dygnet runt dessutom) men alternativet är värre för då är jag bunden dygnet runt.Ni verkar ha skoltiden ledig åtminstone som egentid,det har jag tyvärr inte haft (förrän nu faktiskt).
Det låter skönt för er att ni har orken kvar!
För min del behöver jag vila från alla krav och andras behov mellan varven,då åker jag bort ett par dagar och kommer tillbaka med nya krafter.Jag har insett att man märker inte alltid hur trött man är förrän man (vågar) känna efter.
Dottern har haft assistans drygt 6 år,innan dess skötte jag allt själv 9 år (hon insjuknade när hon var några år gammal).Sambon,som nu är död sedan några år,jobbade hemifrån långa perioder så jag fick lov att klara det mesta ensam.
Egentligen vill jag mest säga - slit inte ut er,ta hand om er själva!

Senast redigerad av G-man den 2010-02-05 klockan 16:53. Anledning: separerat två trådar
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 11:11
Medlem

Anhörig

Jag får väl starta eget då så kan ingen tala om hur mycket jag får jobba. Ingen kan väl säga att jag ska ha semester ifrån mitt barn

Skulle vara fint det! Han vill på toa... Sorry hörru morsan e på semester! Varpå han blir lämnad med assistenten vilken han vägrar ha me på toa... Vad nödig han ska va när jag har semestrat färdigt...

Senast redigerad av G-man den 2010-02-05 klockan 16:53. Anledning: separerat två trådar
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 11:19
Medlem

Anhörig

Citat:
Ursprungligen postat av Asterix Visa inlägg
Fortsätter på OT:
Tro mig,jag tycker också att det är "jobbigt" ibland att ha PA hemma (dygnet runt dessutom) men alternativet är värre för då är jag bunden dygnet runt.Ni verkar ha skoltiden ledig åtminstone som egentid,det har jag tyvärr inte haft (förrän nu faktiskt).
Det låter skönt för er att ni har orken kvar!
För min del behöver jag vila från alla krav och andras behov mellan varven,då åker jag bort ett par dagar och kommer tillbaka med nya krafter.Jag har insett att man märker inte alltid hur trött man är förrän man (vågar) känna efter.
Dottern har haft assistans drygt 6 år,innan dess skötte jag allt själv 9 år (hon insjuknade när hon var några år gammal).Sambon,som nu är död sedan några år,jobbade hemifrån långa perioder så jag fick lov att klara det mesta ensam.
Egentligen vill jag mest säga - slit inte ut er,ta hand om er själva!
Jamen vi är ju faktiskt 2 vuxna! Här finns möjligheten att åka någonstans någon dag... Vårt andra barn har blivit äldre (fortfarande inte helt självgående men ändå) så det hjälper ju till att det inte känns så tungt längre..
Förstår att du är trött och gissar att du oxå förstår att PA hemma är något vi vill vänta med in i det längsta eftersom det inte känns JIPPI att ha en sådan i huset ständigt... Vi kommer dit vi oxå när det blir det som är bättre för hans skull... Men vi är inte där ännu...
Svara med citat
Svara

Bokmärken

Taggar
anhörigvårdare, barn, familjeliv, föräldrar, hushåll

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.

CL Assistans