| Nyheter om anställningsvillkor Nyhetsartiklar som berör personliga assistenters anställningsvillkor. |

2008-09-06, 15:12
|
|
Administratör
|
|
Annat
Reg.datum: jul 2002
|
|
|
"Cheferna verkar ha fått ett påbud" Vikariat blev AVA istället för tillsvidare.
Amanda Malmqvist har vikarierat i Gotlands kommun sedan i juni 2006. Enligt "två-årsregeln" borde hon vara fast anställd nu.
Det är hon inte.
- Kommunen kringgår lagen. Det är bedrövligt, säger Kommunals ombudsman Jan Rehn.
Läs mer: Hela Gotland
|

2008-09-06, 16:11
|
|
Moderator
|
|
Annat
Reg.datum: jul 2006
|
|
|
Sv: "Cheferna verkar ha fått ett påbud"
.
Information om olika anställningsformer efter 1 juli 2007:
* Tillsvidare anställning (Dvs. en fast anställning. Gäller alltid om inget annat avtalats. )
* Tidsbegränsade anställningar:
- Allmän visstidsanställning
- Vikariat
- Säsongsarbete
- När arbetstagaren har fyllt 67 år
- Provanställning
Läs mer hos Personalvetarna AB
.
|

2008-09-06, 16:19
|
|
Moderator
|
|
Annat
|
|
|
Gotlands kommun är inte dumma.
Först utnyttjar de assistenterna i två år som vikarier, sen anställer de samma assistenter med en "allmän visstidsaställning" i ytterligare två år. Och när assistenterna nu gått på osäkra vikariat i snart 4 år så lägger Gotlands kommun ut all assistans på entreprenad.
Vem tar över assistansen? Jo, troligen Assistansia.
Vilken anställingsform tror ni Assistansia kommer att erbjuda? .... Jo, troligen så blir det nog först vikariat i 2 år, sen allmän visstidsanställning i 2 år ...
Lagen om anställningsskydd säger att efter 2 års vikariearbete skall man få en fast asnställning ifall arbetsgivaren fortfarande har behov av ens tjänster. Personliga assistenter på Gotland kan arbeta åt samma brukare i 8 år innan de kan få en chans till fast anställning!
Personlig assistent är ofta ett unikt yrke, men det är inte alltid roligt att ha ett unikt yrke ...
Kan facket göra något?
|

2008-09-15, 09:16
|
|
Medlem
|
|
Personlig assistent
Reg.datum: sep 2008
|
|
|
Ha ha vad roligt att ni kommenterat detta. Det är jag som är den andra personen i artikeln...därav tänkte jag kolla av hur det funkar i övriga sverige innan jag går vidare med detta ännu högre upp. I vilket fall som helst så är kommunen och facket ännu inte överens om hur ava får användas så jag borde vara mer skyddad. Det är ju så att det står i § 15 att jag ska ha 4 veckor innan, inmormation om fortsatt arbete eller ej. och att går det inte att lämna 4 v innan så ska detta SKRIFTLIGA besked lämnas vid anställningens början!!! Så länge anst. inte är under 3 veckor! Såå... utan uppsägning en enda gång så borde jag fått tillsvidare och det är det som just är mitt problem.. det var facket som sa det men dom ger och tar vid förhandlingar se du... de e ju roligt att man betalar för att få hjälp med att sin arbetsgivare ska förja lagar o regler, så gör dom inte det. Jävligt tråkigt tycker jag. Dess utom har hon brutit mot kollektivavtalet då jag har rätt till lönesamtal. Hon gar även anställt en sommar vikarie på ett annat nytt vik som jag kunde tagit. Diskriminering!?
|

2008-09-15, 14:11
|
|
Moderator
|
|
Annat
|
|
|
Så här svarar Kommunal i Kommuanlarbetaren:
Citat:
Vad innebär de nya las-reglerna?
2008-04-03 Jag har sedan 2005 varit anställd som timvikarie hos samma arbetsgivare och fått schema för en eller två månader i taget. Inför årsskiftet trodde jag att jag skulle få en fast anställning, då jag låg högt över de 720 dagar som de nya las-reglerna anger. Men så blev det inte alls. Enligt arbetsgivaren innebär de nya reglerna att vi "bara" får en ny anställningsform, allmän visstidsanställning, vilken sedan ska övergå till en tillsvidareanställning efter 720 dagar. Jag känner mig överkörd och undrar därför om detta är tillåtet? Man ska väl inte behöva jobba i tre år och sedan ytterligare två år TILL? Har jag något att sätta emot eller är det bara att bita ihop?
Anna
SVAR: I och med att lagen om anställningsskydd ändrades och det tillkom en anställningsform kan resultatet bli som du beskriver. Du har, vad jag förstår, varit vikarie i över två år. Vid årsskiftet tillkom anställningsformen "allmän visstid". Den kan arbetsgivaren använda när som helst. För att få en tillsvidareanställning ska du från och med 1 januari 2008 arbeta i två år som allmän visstid eller i två år som vikarie.
|
Det verkar alltså dessvärre vara så att kommunerna/arbetsgivarna är i sin fulla rätt att göra på det här sättet. Det finns tydligen ingenting som hindrar en arbetsgivare att använda denna anställningsform.
SKL hävdar i alla fall det enligt detta cirkulär:
Citat:
|
Det finns inget krav på att arbetsgivaren ska redovisa några skäl för att anställa med stöd av allmän visstidsanställning.
|
Nästa steg är väl att assistenterna blir säsongsanställda ...
|

2008-09-15, 14:24
|
|
Moderator
|
|
Annat
|
|
|
Citat:
Får arbetsgivaren ändra anställning?
2008-01-18 Jag har haft vikariat och var mycket nära en fast anställning enligt regeln tre år på sammanlagt fem år. Nu är jag lasad och fick nytt vikariat på ny avdelning. Då skrev de att jag hade en "allmän visstidsanställning" fram till årsskiftet. Jag har sedan fått förlängt till 15 augusti 2008. Vad innebär detta och får de göra så?
Anne
SVAR: Arbetsgivaren kommer att kunna byta anställningsform från till exempel vikariat till allmän visstid. Det innebär att du nu kan arbeta två år som allmän visstid innan anställningen övergår i en tillsvidareanställning.
|
Källa: Kommunalarbetaren
|

2008-09-15, 14:32
|
|
Moderator
|
|
Annat
|
|
|
Med tanke på hur Gotlands kommun tycks resonera så ser man ju inga direkt hinder (enligt deras logik) för att assistenterna efter ytterligare 2 år med Allmän VisstidsAnställnig återigen ska bli anställda som vikarier.... osv.
Detta gör ju att assistenterna aldrig kommer att ha en chans att få bli tillsvidareanställda.
|

2008-12-11, 16:01
|
|
Medlem
|
|
Annat
Reg.datum: dec 2008
|
|
|
Sv: "Cheferna verkar ha fått ett påbud" Vikariat blev AVA istället för tillsvidare.
Men hallå, denna anställningsform verkar inte finnas i Sthlm eller?
Jag är timmis inom vården, Stockholms stad och har just råkat ut
för ovanstående. Eftersom jag jobbar med eget vid sidan av passar
det mej utmärkt att jobba timmar och det har alltid funkat bra med
tider och min arbetsplats. Men plötsligt ska man nu bli utlasad FAST
de är i desperat behov av vikarier..
Jag har läst om AVA:n på detta och andra forum och kom själv med
det förslaget till min chef. Jag vill ju inte ens ha fast jobb, inte för
närvarande iallafall.. Men hon säger att hon aldrig hört talas om AVA.
Fast att det finns en ruta på vårt månatliga anställningsavtal där
det står "AVA". Ljuger hon eller? När jag frågar facket säger de att
de borde stämma gruppbostaden, vilket knappast skulle hjälpa mej
som inte har någon fast "rad" att luta mej mot utan bara vickar vid
semester, sjukdom och ledighet.
Vill ju bara kunna jobba kvar som timanställd.. så puckat. Är helt
beredd att skriva på en AVA men mina arbetsgivare verkar inte veta
om dess existens, och facket verkar mest vilja kräva en fast tjänst
till mej som inte vill ha nån.. suck.
|

2009-01-14, 18:15
|
|
Medlem
|
|
Arbetsgivare
Reg.datum: jan 2009
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av G-man
Gotlands kommun är inte dumma.
Först utnyttjar de assistenterna i två år som vikarier, sen anställer de samma assistenter med en "allmän visstidsaställning" i ytterligare två år. Och när assistenterna nu gått på osäkra vikariat i snart 4 år så lägger Gotlands kommun ut all assistans på entreprenad.
Vem tar över assistansen? Jo, troligen Assistansia.
Vilken anställingsform tror ni Assistansia kommer att erbjuda? .... Jo, troligen så blir det nog först vikariat i 2 år, sen allmän visstidsanställning i 2 år ...
Lagen om anställningsskydd säger att efter 2 års vikariearbete skall man få en fast asnställning ifall arbetsgivaren fortfarande har behov av ens tjänster. Personliga assistenter på Gotland kan arbeta åt samma brukare i 8 år innan de kan få en chans till fast anställning!
Personlig assistent är ofta ett unikt yrke, men det är inte alltid roligt att ha ett unikt yrke ...
Kan facket göra något?
|
Lite gammal tråd, men varför skulle det vara troligt att Assistansia får/fick upphandlingen?
|
|
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:12.
|
|